Tema: Trafik

Biltrafikken i København stiger årligt med 2 procent. Beslutningstagerne har reelt opgivet, at bremse trafikvæksten og satser nu på flere metrolinjer, der ikke reducerer biltrafikken, samt på at gøre Middelalderbyen bilfri, mens resten af byen plastres til med parkeringsanlæg.


22.
september
2020
Læst: 277 gange.

Københavns renomme som miljøvenlig hovedstad hænger i en tynd tråd. Det politiske flertal vil have endnu flere biler ind til centrum i nye tunneller og motorgader – mens overfladen sminkes med pyntegrønt. Samt flere af de metrolinjer, der kun fjerner busserne, ikke bilerne.


7.
september
2020
Læst: 612 gange.

En af de store satsninger i Enhedslistens klimaplan er omstillingen fra benzin- og dieselbiler til elbiler. Med en række forskellige tiltag indebærer planen 800.000 flere (!) biler frem mod 2030, hvor 44 procent af hele bilparken vil være elbiler og hybridbiler. Men heller ikke elbiler er gode for klimaet.


14.
juni
2020
Læst: 1913 gange.

Naturgas anses for at være et alternativ til diesel. Fordelene for nærmiljøet er mindre forurening og støj. Produktion og transport af naturgassen i skibe eller rørledninger viser dog et andet billede. Måske er naturgassen blot en overgangsløsning?


28.
maj
2020
Læst: 708 gange.

I marts 2019 udkom Winfried Wolfs nye bog: ”Mit dem Elektroauto in die Sackgasse. Warum E-Mobilität den Klimawandel beschleunigt” på forlaget Promedia. Kritikken af el-bilerne er allerede tidligere dukket op i Winfried Wolfs bøger, men dengang var det mere et tema der lå ude i fremtiden.


12.
maj
2020
Læst: 639 gange.

Det østjyske bybånd – fra Randers til Kolding – er uden struktur og en sammenhængende planlægning. Den diffuse by breder sig på bekostning af naturområderne. Kommunerne vil ikke samarbejde, regionerne må ikke, og staten holder sig udenfor. Nu forsøger en gruppe arkitekter at redde, hvad reddes kan.


11.
januar
2020
Læst: 399 gange.

Fra midten af 2019 har vi gennemlevet et forstadie til en dyb krise i den globale kapitals vigtigste sektor: Bilindustrien, kapitalismens vigtigste fremstillingssektor, står over for en krise. I 2018 faldt den samlede bilproduktion i Tyskland. I juni 2019 var der et markant fald på 4,7 procent i nye indregistreringer (sammenlignet med juni 2018). I august meddelte producenterne, at der bare i Tyskland var forsvundet mere end 30.000 arbejdspladser.


21.
november
2019
Læst: 564 gange.

“Det er ikke nok. Det er ikke nok,” råbte skoleeleverne til Lars Løkke, da han i fredags gjorde rede for alle de initiativer, regeringen har sat i gang for at fremme den grønne omstilling. De unge tror ikke på Løkke, også selvom de nok ikke havde læst regeringens dugfriske infrastrukturplan, der bl.a. indeholder en udbygning af vejnettet med 450 km, og som kun i begrænset omfang tager fat på vejtrafikkens mange udfordringer.


19.
marts
2019
Læst: 782 gange.

Det er nødvendigt, at vejtrafikken også bidrager til den grønne omstilling. Det kan ikke længere ignoreres, selv om regeringen og de fleste partier prøver på det. Gradvis stigende benzinpriser er et præcist instrument til både at gøre noget ved klimabelastningen, mindske trængslen på vejene og få flere til stige om til miljøvenlige transportmidler.


28.
februar
2019
Læst: 808 gange.

Trængslen og forureningen i byerne har flere steder nået et sådant omfang, at der skal tages utraditionelle midler i brug. Ét af dem er gratis bustrafik. Et fornuftigt tiltag, der dog ikke kan stå alene, men kræver flere samtidige investeringer. Der er mange pro & contra – her til lands hæfter politikerne sig mest ved contra.


18.
februar
2019
Læst: 1122 gange.
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
category.php