Med 47 milliarder kr. til nye vejprojekter er regeringens ”udspil til fremtidens transport” slet og ret et angreb på fremtiden.

af Finn Kjeller

Udbyggede veje fører typisk blot til mere trafik, hvoraf en stor del stadig i mange år vil køre på benzin og diesel. Dertil kommer CO2-forureningen fra selve vejbyggeriet samt de mange miljøbelastninger fra produktion og brug af biler, også el- og hybridbiler.

 

Regeringen vender det døve øre til klimaforskningen, som klart siger, at det er afgørende at få nedbragt drivhusgasforureningen hurtigt allerede de nærmeste år.

 

For få uger siden var det landbruget, som regeringen fritog for at skulle yde sit for klimaet. Nu er det trafikken.

 

Eneste chance for at få ændret kursen er en fornyet og forstærket klimamobilisering. Den kan vi være med til at forberede ved at sige klart fra over for regeringens og højrefløjens motorvejsvanvid.

 

Miljøorganisationerne har givet ”støttepartierne” et par gode råd, som Enhedslisten bør være de første til at støtte:

 

Ni organisationer har opfordret til at kræve et motorvejsmoratorium, dvs. et midlertidigt stop nye motorveje, vejtunnelprojekter og andre store vejanlæg for at ”få tid til at formulere nye transportvisioner, som tager klima- og miljøforhold med”.

Greenpeace har opfordret støttepartierne til at kræve, at forhandlingerne først indledes, når regeringen har vist beregningerne for CO2-belastningen i anlægsfasen. Se Information, 10.4.2021: Regeringen har udeladt CO2 fra anlægsfasen i sin »klimaneutrale« infrastrukturplan

 

Se regeringens udspil her

single.php
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com