Netmagasinet Solidaritet

Socialt og Bolig
{{brizy_dc_image_alt entityId=

Nye protester mod ”ghettoloven” – borgerforslag når 50.000

Af Ebbe Rand Jørgensen
Lørdag den 5. december var der demonstration i en række byer, vendt mod den socialdemokratiske regerings asociale og diskriminerende boliglove. I København samlede nogle tusinde mennesker sig på Slotsholmen foran bolig(nedrivnings)ministeriet og gik derfra i fakkeltog til Slotspladsen. En veldisciplineret og veloplagt forsamling med mundbind og afstand.
{{brizy_dc_image_alt entityId=

Beboernes kamp fortsætter i retssystemet

Af Svend Vestergaard Jensen
En del af modstanden mod ghettoloven foregår i retssale. Den 20. november gav Byretten i Helsingør boligselskabet og Helsingør Kommune medhold i en sag, otte familier havde anlagt, da de sammen med en del andre familier skulle tvangsflyttes fra Nøjsomhed i Helsingør.
{{brizy_dc_image_alt entityId=

Støt kampen mod ghettoloven

Af Enhedslistens Hovedbestyrelse
Enhedslistens hovedbestyrelse støtter kampen mod ghettoloven og opfordrer alle til at skrive under på borgerforslaget.
{{brizy_dc_image_alt entityId=

Underskrifter mod ”ghetto-pakken”

Af SAPs Forretningsudvalg
I disse dage forbereder boligselskaberne opsigelserne af beboere i den almene sektor, fordi deres bolig skal rives ned. Der ikke noget galt med boligerne. Det er beboerne, der er noget i vejen med – hvis man skal tro politikerne.
{{brizy_dc_image_alt entityId=

Sidste udkald: Skriv under på borgerforslaget mod ghettopakken

Af Åge Skovrind
Borgerforslaget mod nedrivning og salg af almene boliger skal have 600 underskrifter om dagen frem til 13. december.
{{brizy_dc_image_alt entityId=

Vælter retssag ghettopakken?

Af Svend Vestergaard Jensen
Landets første retssag om konsekvenserne af ghettopakken har fundet sted i Helsingør Byret. Flere retssager er undervejs andre steder. Etnicitet - her ikke-vestlige indvandrere, som formuleret i loven - er centralt i sagerne.
{{brizy_dc_image_alt entityId=

Fremtidens storbyer bliver glohede

Af Arne Lund
Kampen mellem pengestærke investorer, der plastrer storbyerne til med klimafjendtligt prestigebyggeri, og byens borgere, der vil have sunde, velfungerende byer, er i fuld gang. Vinder investorerne, så risikerer fremtidens byer at blive ubeboelige på grund af varme.
{{brizy_dc_image_alt entityId=

Støt borgerforslaget mod ghettoloven

Af Socialistisk Information
Almen Modstand er dannet for at afskaffe Ghettoloven, som blev vedtaget af Folketinget i 2018 af alle partier undtagen Radikale Venstre, Alternativet og Enhedslisten. Der er en række aktiviteter i gang - blandt andet retssager.
{{brizy_dc_image_alt entityId=

Hvem ejer København: Byudviklerne eller indbyggerne?

Af Arne Lund
Magten over Københavns udvikling er ved at glide indbyggerne af hænde. Bystyret og staten sælger det fælles gode til højestbydende. Resultatet er kommercialisering og stigende banalitet. En ny bog beskriver, hvordan det står til.
{{brizy_dc_image_alt entityId=

Kampen om Fuglereden

Af Ole Koed
I midten af april modtog mine naboers naboer en høring fra kommunen. Denne høring handlede om, at ejeren af et hus i starten min gade ville rive det ned og bygge ungdomsboliger. Her er mine tanker om kampen og de politiske grunde til, at jeg har valgt at engagere mig i modstanden.
{{brizy_dc_image_alt entityId=

Ghettolister i en coronatid

Af Svend Vestergaard Jensen
En gruppe beboere har besluttet at gå rettens vej for at stoppe de tvangsflytninger, der skal få boligområdet Nøjsomhed i Helsingør ud af ghettolisten. Stigende arbejdsløshed som følge af coronakrisen vil stemple flere bebyggelser som ”ghettoer”.
{{brizy_dc_image_alt entityId=

Regeringens indgreb mod boligspekulanterne: En lille sejr for lejerne

Af SAPs Forretningsudvalg
Efter en del dramatik på borgen kunne boligminister Kåre Dybvad meddele, at nu var der en aftale om indgreb mod "de udenlandske kapitalfondes" misbrug af lejelovgivningen. Det er positivt, men de egentlige i helte er de beboere, bl.a. i Den Sønderjyske By på Frederiksberg, der har kæmpet mod Blackstone og skabt opmærksomhed om problemet.
{{brizy_dc_image_alt entityId=

Ny regering – for de hjemløse?

Af Svend Vestergaard Jensen
Er der blevet færre hjemløse, siden den socialdemokratiske regering trådte til i juni sidste år? Er det blevet bedre for dem, der er hjemløse med bedre tilbud, flere overnatningsmuligheder i vinterens kulde, trods de rekordhøje vintertemperaturer i Danmark?
{{brizy_dc_image_alt entityId=

Metrogæld slår naturen ihjel

Af Arne Lund
Hvem tilhører København? Indbyggerne eller politikerne, kapitalfonde og developere? En ny bog, "Byernes jord", rejser en tiltrængt debat om ejendomsretten og spørger, om det ikke snart er på tide, at vi kommer af med dens ukrænkelighed.
{{brizy_dc_image_alt entityId=

Almen Modstand: Kampen mod nedrivning og privatisering

Af Ebbe Rand Jørgensen
Almen Modstand demonstrerede for nylig i de tre største byer. Indholdet af den såkaldte "ghettopakke" er blevet meget mere konkret: Der er nu peget på de blokke og boliger, der skal privatiseres, rives ned eller "ommærkes".