For et lille års tid siden lykkedes det med protester at forhindre afskaffelsen af pensionistkortet. Det kort, hvor pensionister i tre måneder kan rejse indenfor takstzonerne 01-99 for 595 kr.

af Jørgen Bodilsen

Nu bliver prisen hævet med 300 kr. fra 17. januar 2020 til 890 kr.  Samtidigt bliver den såkaldte spærrezone, hvor kortet ikke kan benyttes i tog, metro og nogle buslinjer i Storkøbenhavn i tidsrummet 7.00-9.00 og 15.00-17.00, udvidet til også at omfatte lokaltog. For os, der bor i Helsingør kommune, betyder det, at lokalbanen til Hillerød og Hornbæk også får spærretid. Det begrundes med harmonisering, men man kunne jo også harmonisere ved at afskaffe spærretiden.

 

Betydningen af spærretiden er nok minimal, men er vel kun et problem for pensionister, hvis de f.eks. skal passe børnebørn på grund af forældrenes sygdom. Ellers er det mest til irritation for brugere og personale i den kollektive trafik.

 

Prisstigninger og forringelser begrundes jo altid med, at man skal  harmonisere. Hvad med for en gangs skyld generelt at sætte priserne ned? Hele formålet med pensionistkortet er jo, at pensionister skal rejse mere, uden at skulle tænke så meget på, hvad en ekstra tur koster. Med prisstigningerne og forringelserne vil flere måske tænke over, om de vil anskaffe et pensionistkort eller betale hver gang, og dermed begrænse det at komme mere ud og besøge familie og venner og få andre oplevelser.

 

I foråret lykkedes det at forhindre afskaffelse af pensionist kortet.  Lad os håbe på, at det lykkes at forhindre den langsomme slagtning af pensionist kortet, med prisstigninger og forringelser. Det kan også undre, at alle snakker om at styrke den kollektive trafik, men det sker ikke med forringelser og prisstigninger.

single.php
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com