Siden 1. januar 2013 kan indbyggerne i Tallinn, Estlands hovedstand med et indbyggertal på 420.000, køre gratis med bus, letbane eller sporvogn.

af Redaktionen

Tallinn er den første europæiske hovedstad, som indfører gratis kollektiv transport. Er man ikke bosiddende i byen, skal man dog stadig betale, enten ved at købe et rejsekort, som skal “fyldes op”, eller købe en billet fra chaufføren.

Tallinns borgmester, Edgar Savisaar, havde brug for at styrke sin popularitet. Han er leder af Centerpartiet, som er i opposition til det regerende nyliberale Reformparti. Overskuddet fra billetsalget dækkede alligevel kun en tredjedel af udgifterne til transportsystemet. Og en meningsmåling fra foråret 2012 viste, at 75 procent af hovedstadens indbyggere ønskede gratis transport.

Succesen kom umiddelbart. Byrådet var nødt til at indsætte ekstra busser fra den 9. januar for at klare det stigende antal passagerer. Biltrafikken mindskede, og dermed mængden af køer og forurening. Den årlige merudgift på 12,4 millioner euro, som tidligere kom ind fra billetsalget, betyder kun en udvidelse på 2,5 procent af kommunens årsbudget.

Edgar Savisaar, som var premierminister, da Estland blev selvstændigt, og som førte landet ind på en kapitalistisk kurs, har således sikret sin popularitet i den by, han sidder I spidsen for. Han håber, at Tallinn vil få titel som ”Europas grønne hovedstad”, og at det vil hjælpe hans videre politiske karriere. Han er hverken antikapitalist eller økosocialist. Men samtidig har han åbnet en sprække I den dominerende ideologi, som andre kan udnytte til at udbrede kravet om gratis transport alle andre steder.

Fra International Viewpoint

single.php
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com