Der har aldrig været behov for en havneudvidelse i Aarhus. Det har Maersk-selskabet APM Terminals i flere år tilkendegivet over for havnen, hvis bestyrelsesformand er borgmester Jacob Bundsgaard. Det skriver selskabet i et svarskrift i forbindelse med en kommende retssag.

af Niels Aagaard

Læsetid: 3 minutter

 

Jacob Bundsgaard, borgmester i Aarhus. Foto: Aarhus Kommune.

 

Konflikten mellem Aarhus havn og den danske rederigigant Mærsk spidser til. Mærsk vil føre retssag mod Aarhus havn, fordi man føler sig snydt, da havnen for nylig tilbød Mærsk’ konkurrent – verdens største rederi, MSC- muligheden for at styre væsentlige dele af containerskibstrafikken på havnen.

 

Ifølge Mærsk skulle APM Terminals have forlejeret til det område på havnen, som nu er tildelt rivalen MSC. I forberedelsen af retssagen har Mærsk afsløret flere vigtige ting, bl.a. at der aldrig var behov for en havneudvidelse. Og at de har fortalt både kommunen og havnens ledelse dette. Begge steder sidder borgmesteren centralt.

 

Nu undsiger Mærsk hele grundlaget for en havneudvidelse.

 

Udadtil har APM Terminals løbende bakket op om den meget omstridte udvidelse af Aarhus Havn. Men på de indre linjer har selskabet overfor havnens ledelse og bestyrelsesformand (dvs. Aarhus’ borgmester Jacob Bundsgaard) givet udtryk for, at der ikke var behov for udvidelsen i forhold til containerdriften.

 

Det skriver selskabet ifølge Finans i et svarskrift i den retssag, som APM Terminals har anlagt mod havnen, fordi den har indgået kontrakt med MSC om en ny terminal på et område, som APM Terminals mener at have fortrinsret til.

 

Men det afvises af Aarhus-borgmester og havneformand Jacob Bundsgaard, skriver Jyllands-Posten.

 

”I alle de høringssvar, som Maersk har afgivet, og i alle de drøftelser, som jeg har haft med Mærsk, har man været optaget af at få udvidet de arealer, man har. Det er det, som jeg og byrådet kan forholde os til,” siger Jacob Bundsgaard til Jyllands-Posten – her citeret fra maritimedanmark.dk (note 1).

 

Maersk skriver i en udtalelse til Finans, at virksomhedens position har været den samme hele vejen igennem, men at selskabet ikke ønskede “at gå imod eller stille os i vejen for en bredere politisk vision eller for behovene hos øvrige virksomheder på havnen”.

 

I en anden skriftlig udtalelse fra Mærsk til Finans skriver selskabet, at APM Terminals allerede i 2020 og 2022 gjorde havnens ledelse og kommunen opmærksom på, “at APM Terminals kunne udvide sin eksisterende kapacitet ved at modernisere og effektivisere det eksisterende areal, hvorfor der efter APM Terminals opfattelse ikke var et konkret behov for en havneudvidelse i forhold til containerdriften”.

 

Aarhus-borgmester har ifølge Maritime Danmark ingen forklaring på den overrumplende Maersk-melding

 

Mærsk tilbyder at øge kapaciteten med 50 procent

Da Aarhus Kommune den 20. juni i år bekendtgjorde, at man ville sætte havneudvidelsen på pause tilbød Mærsk / APM Terminals dagen efter at investere 2 mia. kr. i terminalen i Aarhus, og dermed øge kapaciteten med 50 procent.

 

“Nu da man har taget en beslutning om ikke at udvide havnen, så er det vores opgave at komme med en løsning for, hvordan vi bedst muligt kan servicere den plads, vi har til rådighed,” sagde administrerende direktør for APM Terminals, Keith Svendsen til DR.dk

 

Til TV2 Østjylland kommenterede Svend Erik Kristensen, formand for Beskyt Havmiljøet, samme aften, at så stor en aftale med så mange tekniske detaljer og økonomiske beregninger og forudsætninger selvfølgelig ikke bare kan trækkes op af skrivebordsskuffen blot én dag efter havnestoppet. Tilbuddet må nødvendigvis have være forberedt gennem lang tid og borgmester Jacob Bundsgaard, der også er formand for havnens bestyrelse, må have kendt til tilbuddet fra Maersk.

 

En borgmesters ord

Ovenstående fortæller, at borgmesteren senest siden 2020 har haft kendskab til, at Mærsk mente, at havneudvidelsen er overflødig og i lang tid har vidst, at man sagtens kan forøge den eksisterende kapacitet med 50 procent uden at udvide havnen ud i bugten. Alene ved at ændre effektiviteten af containerbehandlingen.

 

Altså præcis dét, de grønne organisationer i Havnegruppen har sagt de sidste par år, og som borgmesteren konsekvent har benægtet.

 

I den ophedede debat om nødvendigheden af en havneudvidelse burde Jacob Bundsgaard derfor have meldt ud, at en havneudvidelse ifølge Mærsk slet ikke er nødvendig. Alt andet er at føre Aarhus’ borgere bag lyset og bilde os ind, at kommunen er nødt til at investere milliarder i et projekt, der vil ødelægge både havmiljø, klima, biodiversitet, byens DNA og identitet for at klare containerdriften. Det er ikke korrekt. Og det vidste borgmesteren.

 

De sidste par år har vi været vidne til en Aarhus-borgmester, som fortier, benægter, manipulerer og omgås sandheden mildt sagt letsindigt.

 

Det er ikke okay. Vi skal som borgere kunne stole på borgmesterens ord. Ved næste kommunalvalg i november 2025 har vi muligheden for at vælge et grønt byråd og dermed en borgmester med et andet forhold til gennemsigtighed, ordentlighed og demokrati.

 

Byrådsflertallet i Aarhus har foreslået, at man vil undersøge forvaltningen Teknik & Miljø for at finde årsager til den ringe sagsbehandling og de mange fejl i sagen om havneudvidelsen. De seneste oplysninger i sagen fik Enhedslisten i byrådet til at foreslå en udvidelse af den planlagte undersøgelse af forløbet til også at omfatte den politiske proces – dvs. at man også undersøgte politikernes rolle.

 

Men det blev onsdag afvist af et flertal i byrådet. Politikerne har med andre ord tænkt sig at kaste forvaltningen for løverne og selv trække frinummer.

 

Kilder:

1) ”Aarhus-borgmester har ingen forklaring på overrumlende Maersk udmelding.”

2) ”Mærsk i retsdokument: Der var aldrig behov for en havneudvidelse” 

 

Kommentaren blev først bragt på Facebook hos Det Fælles Bedste

single.php
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com