Læsetid: < 1 minutSatsningen på elbiler belaster på grund af meget lav beskatning statskassen, og har tilmed et meget stort klimaaftryk eksempelvis på omkring 25 ton CO2e pr. bil ved produktion af en Volvo XC40 Recharge elbil med batteri.
En politik med, at danskere skal anskaffe sig 1 million elbiler frem mod 2030 er fuldkommen uforsvarlig. Vi har med 2.799.758 personbiler pr. oktober i år allerede rigeligt med privatbiler i Danmark. I pendlerbilerne er der i gennemsnit kun 1,05 person pr. bil og bilerne står i øvrigt parkeret omkring 96 % af tiden.
En transportpolitik med fortsat vækst i antallet af privatbiler, bruges også som begrundelse for udvidelser af motorveje og nye infrastrukturanlæg, der i sig selv er skadelige for klimaet, miljøet og naturen og desuden lægger beslag på milliarder og atter milliarder af skattekroner. Det mest klimavenlige er at satse på elektrisk kollektiv transport, elcykler og cykler. Og så bruge den eksisterende meget store bilpark mere fornuftigt med mindre kørsel og lavere hastigheder. Først når den eksisterende bilpark efterhånden er udtjent er det fornuftigt at erstatte bilerne med elbiler af moderat størrelse.
Der er forskellige danske målsætninger vedrørende antallet af elbiler i 2030. Der er en del partier, der opererer med 1 million elbiler i 2030.
Hvis man bruger Volvos tal og regner med 1 million elbiler, så er klimaaftrykket ved produktion af disse biler med tilhørende batterier omkring 25 mio. ton CO2e. Før de har kørt en eneste kilometer.
Det vil klimamæssigt være fuldkommen urimeligt at belaste klimaet med et så stort klimaaftryk, når der er masser af andre muligheder for at indrette et transportsystem på en måde, så klimabelastningen reduceres.
13. december 2022
Gode tanker, men vi kommer ind i en blindgyde hvis vi låser os fast af at vi kunne har 4 år til at løse klimakrisen og alt der tager længere tid er diskvalificeret. Vi må erkende at hvis vi skulle have nået 1.5 grads målene havde det krævet at vi meget tidligere havde udbygget ren energi. Og så må vi se på hvordan kommer vi hurtigst muligt til net-zero eller hvad man vil kalde det (jeg ved det er et omdiskuteret begreb). Jeg mener personligt at massiv udbygning af atomkraft sammen med vind og sol er nødvændig sammen med 1000 andre ting. Alle disse ting har et klima aftryk, som elbiler der diskuteres i artiklen, men det kan ikke være et argument for ikke at gøre det. Og heller ikke for at skubbe andre velfærdsprojekter foran os. Bygger vi ikke motorveje nu kommer vi til at mangle dem om 10 år hvor der ikke længere er tid til at bygge dem. På samme måde, havde vi fortsat med at accelerere udbygningen af atomkraft igennem 80’erne og til nu havde Europa, USA og mange andre steder i verden haft CO2-fri el-produktion og langt mere kunne være blevet omstillet til el. I Danmark var Elsams planer at bygge 20-25 reaktorer alla Barsebäck inden år 2000 svarende til det dobbelte af vores nuværende elforbrug. Det samme kommer vores børn til at sige om 20 år hvis ikke vi starter nu fordi vi synes at “det tager for lang tid” og at der er for store CO2 udslip forbundet med at omstille til CO2 fri energi. Vi binder os selv på hænder og fødder og vores børn kommer ikke til at tilgive os for det.