Over 230 globale civile samfundsorganisationer opfordrer regeringer, der producerer F-35 kampfly, til øjeblikkeligt at standse alle våbenoverførsler til Israel, inklusive F-35-flyene. Producentlande omfatter Australien, Canada, Danmark, Italien, Holland, Norge, Storbritannien og USA (hovedpartner).

af 230 globale civile samfundsorganisationer

Læsetid: 14 minutter

 

• Civilsamfundsorganisationer rundt om i verden har taget retslige skridt for at holde deres regeringer ansvarlige for F-35-programmet og medvirken til Israels forbrydelser i Gaza. Nedenstående brev er sendt til de relevante ministre i disse lande, som producerer dele til F-35-kampfly: Australien, Canada, Danmark, Italien, Holland, Norge, Storbritannien og USA.

 

Vi er en gruppe organisationer i landene i det globale F-35-jetprogram – og organisationer, som støtter. Vi skriver til jer med en opfordring til vores regeringer om øjeblikkeligt at standse alle våbenoverførsler til Israel, både direkte og indirekte, inklusive F-35-kampfly, komponenter og reservedele hertil.

 

Efter Israels 466 dage lange militæroffensiv i Gaza glæder vi os over den begrænsede våbenhvile, der trådte i kraft den 19. januar, og opfordrer vores regeringer til at støtte enhver indsats for permanent afslutning af de igangværende grusomheder. De seneste 16 måneder har med rædselsvækkende klarhed illustreret, at Israel ikke mener sig forpligtet til at overholde international lov. Gaza-våbenhvilens skrøbelighed understreger risikoen for yderligere krænkelser og behovet for at standse våbeneksporten til Israel, herunder F-35 fly. Det understreges også af Israels fortsatte ulovlige brug af militære kampfly på den besatte Vestbred, især Jenin.

 

Partnere til F-35-programmet har både hver for sig og tilsammen undladt at forhindre disse fly i at blive brugt af Israel til at begå alvorlige overtrædelser af international lov, mest åbenlyst over hele det besatte palæstinensiske område. Det omfatter internationale forbrydelser og sker på trods af overvældende beviser i den henseende. Stater har enten været uvillige til at overholde deres internationale juridiske forpligtelser og/eller hævdet, at strukturen i F-35-programmet betyder, at det er umuligt at anvende våbenkontrol til en slutbruger, hvilket gør hele programmet uforeneligt med international lov.

 

Israels hidtil usete bombardement og ødelæggelse af Gaza har ført til ufattelige menneskelige lidelser, miljøødelæggelser og humanitær katastrofe. Den Internationale Domstol (ICJ) beordrede i januar 2024 foreløbige foranstaltninger iværksat mod Israel for at forhindre folkedrab mod det palæstinensiske folk i Gaza. I december 2024 konkluderede Amnesty Internationals undersøgelse, at Israel har begået og begår folkedrab mod palæstinensere i Gaza, og Human Rights Watch meddelte, at ’israelske myndigheder er ansvarlige for forbrydelser mod menneskeheden i form af udryddelse og for folkedrab’.

 

En midlertidig våbenhvile markerer ikke nogen afslutning på Israels krænkelser af international lov og ophæver heller ikke risikoen for, at våbenoverførsler til Israel i det lange løb kan blive brugt til at begå eller lette sådanne krænkelser. Dette omfatter – men begrænser sig ikke til – Israels igangværende besættelse og annektering af de palæstinensiske områder, som Den Internationale Domstol (ICJ) har konkluderet er ulovlig.

 

Israel har dræbt mere end 46.707 mennesker i Gaza og det anslås, at yderligere 10.000 stadig ligger under murbrokkerne. Mindst 90 procent af palæstinenserne i Gaza er blevet tvangsfordrevet under forhold, der er uegnede til menneskelig overlevelse. Israelske styrker har gentagne gange angrebet civile enheder, herunder distributionssteder, telte, hospitaler, skoler og markeder. Henved 69 procent af alle strukturer i Gaza er blevet ødelagt eller beskadiget af bombardementet. På trods af disse katastrofale realiteter og forbrydelser forsyner vores regeringer fortsat Israel gennem F-35-programmet.

 

F-35 programmet

Regeringer fra en række F-35-partnerlande – nemlig Canada, Danmark, Italien, Holland og Storbritannien – har begrænset en del af våbeneksporten til Israel på grund af risikoen for, at disse våben bliver brugt af Israel til at begå overtrædelser af international lov i Gaza. I september 2024 mente den britiske regering, at den “ikke var i stand til at konkludere andet end”, at for visse britiske våbeneksporter til Israel, herunder F-35-jetfly, er der en klar risiko for, at de kan blive brugt til at begå eller lette en alvorlig krænkelse af international humanitær lov i Gaza. Foruroligende nok har der trods disse uigendrivelige indrømmelser været en fælles indsats for at opretholde overførslen af ​​komponenter til F-35-programmet, hvilket muliggør løbende direkte og indirekte overførsel til Israel.

 

En række usammenhængende holdninger er blevet fremsat af F-35-partnerlande, der tillader fortsat eksport af F-35-dele og -komponenter til Israel, blandt andet er det fremført, at våbenlicenser til Israel er blevet suspenderet, samtidig med at man tillader ”indirekte” salg under eksisterende licenser via USA eller andre F-35-partnere. Storbritannien har hævdet, at det af hensyn til international fred og sikkerhed har tilsidesat sine egne kriterier for licenser til våbeneksport og internationale juridiske forpligtelser for at fortsætte med at eksportere komponenter til F-35-programmet, og på den måde har åbnet mulighed for fortsat overførsel til Israel. Man hævder, at det er en “sag af en sådan alvor, at det ville have tilsidesat ethvert yderligere bevis for alvorlige brud på International Humanitær Folkeret”. Faktisk er der ingen omstændigheder, hvorunder denne levering af F-35-komponenter ville blive suspenderet.

 

Disse jetfly har opereret i Gaza bevæbnet med ammunition, herunder 2.000 punds bomber – sprængstoffer med en dødelig radius på op til 365 meter, et område, der svarer til 58 fodboldbaner [i bredden, o.a.]. I juni 2024 noterede en FN-rapport, at disse bomber er blevet brugt i “symbolske” tilfælde af vilkårlige og uforholdsmæssige angreb på Gaza, der “førte til et stort antal civile dræbte og omfattende ødelæggelse af civilt materiel”.

 

Den 2. september 2024, samme dag som den britiske regering annoncerede en undtagelse for F-35-komponenter, afslørede den danske NGO Danwatch, at en F-35 i juli blev brugt til at kaste tre 2.000 punds bomber i et angreb på en såkaldt “sikker zone” i Al-Mawasi i Khan Younis, hvor 90 palæstinensere blev dræbt. Dette bombardement følger mønsteret for israelske angreb i Gaza i strid med international humanitær lov (IHL).

 

Juridiske forpligtelser og udvikling

Alle partnere i F-35-programmet har som statslige parter underskrevet the Arms Trade Treaty, våbenhandelstraktaten (ATT), med undtagelse af USA. Stater, der er parter i ATT, er forpligtet til at hindre både direkte og indirekte overførsler af militært udstyr og teknologi, herunder dele og komponenter, hvis der er en altoverskyggende risiko for, at sådant udstyr og teknologi kan blive brugt til at begå eller lette en alvorlig krænkelse af international humanitær lov (IHL) eller international menneskerettighedslovgivning.

 

Disse og andre bindende forpligtelser er indeholdt i artikel 6 og 7 i ATT. Stater er også bundet af forpligtelsen til at sikre respekt for IHL i henhold til den fælles artikel 1 i Genève-konventionen og IHL, som kræver, at stater “afstår fra at overføre våben, hvis der er en forventning, baseret på fakta eller viden om tidligere mønstre, om, at sådanne våben ville blive brugt til at overtræde konventionerne”.

 

Alle F-35-partnere har yderligere lovgivning, der styrker disse internationale forpligtelser på enten nationalt eller europæisk plan. Fortsatte våbenoverførsler til den israelske regering er i strid med amerikansk lovgivning, som for eksempel forbyder overførsel af militær bistand til regeringer, der begrænser leveringen af ​​amerikansk humanitær bistand. Derudover har alle F-35-partnere ratificeret eller tiltrådt folkedrabskonventionen og har forpligtet sig til at “forebygge og straffe” folkedrabsforbrydelser.

 

Disse forpligtelser forstærkes af erklæringer fra ICJ, herunder fra april 2024 (afsnit 24), hvor domstolen mindede statslige parter i folkedrabskonventionen om deres internationale forpligtelser vedrørende overførsel af våben til parter i en væbnet konflikt, for at undgå risikoen for, at sådanne våben kan blive brugt til at krænke konventionen. I juli 2024 præciserede ICJ, at stater ikke må hjælpe eller bistå Israel med dets ulovlige besættelse af palæstinensisk område, herunder gennem økonomiske eller handelsmæssige transaktioner. Den Internationale Straffedomstol (ICC) udstedte i november 2024 arrestordre på den israelske premierminister Benjamin Netanyahu og den tidligere forsvarsminister Yoav Gallant for krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden.

 

Juridiske og politiske svar

På tværs af jurisdiktionerne i F-35-partnerlandene har juridiske og politiske indgreb søgt at håndhæve regeringers nationale og internationale juridiske forpligtelser til at standse våbeneksport til Israel, herunder af dele til F-35-jetflyene. Retssager er blevet anlagt i Australien, Canada, Danmark, Holland, Storbritannien og USA.

 

I Storbritannien har Al-Haq og Global Legal Action Network indbragt den britiske regering for Højesteret til en ny prøvelse, idet de udfordrer beslutningen om at udelade komponenter til det globale F-35-program fra suspensionen i september 2024 af ​​omkring 30 våbenlicenser til Israel. I november 2024 blev Højesteret i Holland af sin generaladvokat rådet til at stadfæste dommen fra appelretten i Haag, der pålagde den hollandske regering at blokere eksporten af ​​F-35-dele fra Holland til Israel. Det fulgte efter retssager anlagt af Oxfam Novib, PAX og The Rights Forum.

 

I Australien fremsatte Al Haq, Al Mezan Center for Menneskerettigheder og Det Palæstinensiske Center for Menneskerettigheder, repræsenteret ved Australian Center for International Justice, andragender, hvori de anmodede forsvarsministeren om at tilbagekalde alle nuværende eller eksisterende eksporttilladelser til Israel, herunder via USA. Som et resultat heraf foretog regeringen en gennemgang, som afslørede, at Australien havde “forsømt” eller “rettet” 16 eksportlicenser til Israel. Grupperne er fortsat bekymrede over, at manglende gennemsigtighed i forhold til denne gennemgang, herunder om F-35-dele var taget i betragtning.

 

Yderligere sager er i gang i F-35-partnerlandene Canada og Danmark samt Tyskland og Belgien.

 

Konklusion

At ingen af F-35-partnernationers har opfyldt deres nationale, regionale eller internationale juridiske forpligtelser til at standse leveringen af ​​F-35-dele og komponenter til Israel har ført til ødelæggende og uoprettelig skade på palæstinenserne i Gaza. Dette svigt indikerer, at partnernationer i virkeligheden enten er ude af stand til eller er uvillige til at implementere deres angivelige våbeneksportkontrol, eller at de har valgt at anvende loven selektivt og udelukke palæstinensere fra dens beskyttelse. Vi opfordrer alle F-35 partnere til at gøre alt, hvad der står i deres magt for at bringe F-35 programmet i overensstemmelse med deres juridiske forpligtelser og øjeblikkeligt at standse den direkte og indirekte overførsel af F-35 dele og komponenter til Israel.

 

18. februar 2025O

 

Oversat fra Campaign against Arms Trade af Anne Haarløv

 

Underskrivere på appellen:

 

Australien (partner i F-35-programmet)

Amnesty International Australia
AusRelief
Australian Centre for International Justice
Australia Palestine Advocacy Network (APAN)
Australian Social Workers for Palestine
Canberra Palestine and Climate Justice
Central West New South Wales for Palestine & We Vote for Palestine
Coalition for Justice and Peace in Palestine
Disrupt Wars
Free Gaza Australia
Free Palestine Melbourne
Independent and Peaceful Australia Network (IPAN)
Independent & Peaceful Australia Network (IPAN) Geelong & Vic Southwest
Inner West for Palestine
Institute of non-violence
Jewish Council of Australia
Jews Against the Occupation ’48
Just Peace
Knitting Nannas, Central Coast and Midcoast
Medical Association for Prevention of War
Mums for Palestine
Neptune’s Pirates
No Weapons for Genocide
Northern Rivers Friends of Palestine
Palestine Action Group Muloobinba
Palestine Network Shining Waters Region (PalNet SW), The United Church of Canada
People’s Climate Assembly
Rising Tide
Settlement Services Australia
Social and Ecological Justice Commission (United Church of Canada)
Sydney Peace Foundation
Quakers Australia
Wage Peace

 

Belgien
Al-Haq Europe
Vredesactie

 

Canada (partner i F-35-programmet)

Al Huda Institute Canada
Amnesty International Canadian Section
Arab Left Forum
Bathurst Street United Church
The Canadian BDS Coalition & International BDS Allies
Canadian Foreign Policy Institute
Canadian Lawyers for International Human Rights
Canadian Muslim Healthcare Network
Canadians for Justice and Peace in the Middle East
Canadians for Justice and Peace in the Middle East Saskatoon Chapter (CJPME Sask chapter)
Collectif de Québec pour la paix / Quebec City Collective for Peace
Health Workers Alliance for Palestine
Independent Jewish Voices Canada
IslamicFamily
Just Peace Advocates/Mouvement Pour Une Paix Juste
Justice For All Canada
Labour Against the Arms Trade
Manitoba Healthcare Workers for Palestine
Mennonite Church Manitoba Palestine Israel Network
Ontario Palestinian Rights Association (OPRA)
Oxfam-Québec
Palestinian and Jewish Unity (PAJU)
Project of Heart
Project Ploughshares
Solidarité Sherbrooke-Gaza
RightonCanada
United Network for Justice and Peace in Palestine and Israel (UNJPPI)

 

Danmark (partner i F-35-programmet)
ActionAid Danmark
Amnesty International Danmark
Oxfam Danmark

 

Frankrig
Amnesty International France

 

Italien (partner i F-35-programmet)
Rete Italiana Pace e Disarmo
Accademia Apuana della Pace
Amnesty Internationl Italia
ARCI-Italy
Ass. Adl Zavidovici
Associazione Percorsi di pace
Associazioni Cristiane Lavoratori Italiani aps
AssoPacePalestina
Beati i costruttori di pace (Blessed Are the Peacemakers)
Center for Research and Elaboration on Democracy (CRED)
Centro Studi Sereno Regis
CIPAX Centro interconfessionale per la pace
Coordinamento Nazionale Comunità Accoglienti (CNCA)
COSPE NGO
Diritto Diretto
Emmaus Italia
Fondazione Finanza Etica
Istituto di Ricerche Internazionali Archivio Disarmo
MIR (Movimento internazionale della Riconciliazione)
Movimento Nonviolento
Scuola di Pace del Comune di Senigallia
Un Ponte Per

 

Indien
Gig Worker Association

 

Irak
Al-Taqwa Association for Women and Children’s Rights

 

Irland
Anti Racism World Cup

 

Jamaica
Kingston and St Andrew Action Forum

 

Jordan
Campaign Against Gaza Genocide

 

Libanon
Al-Jana Center
KAFA (enough) Violence & Exploitation
Permanent Peace Movement
WILPF Lebanon

 

Marokko
Association Mains Libres

 

Mexico
Centro de Estudios Ecuménicos

 

Nepal
Path
Women for Peace and Democracy Nepal (WPD Nepal)

 

Holland (partner i F-35-programmet)
Amnesty International Netherlands
Feminists of Maastricht
Oxfam Novib
PAX
The Rights Forum
Stop Wapenhandel
Transnational Institute

 

Norge (partner i F-35-programmet)
Amnesty International Norway
The Association of Norwegian NGOs for Palestine
Changemaker
Fagforbundet – Norwegian Union of Municipal and General Employees
Jødiske Stemmer for Rettferdig Fred (Jewish Voices. – Norway)
NTL OsloMet Metropolitan University (trade union)
The Palestine Committee of Norway
Palestinas Venner OsloMert
Sosialistisk Venstreparti

 

Palæstina
Al-Haq
Al Mezan Center for Human Rights
International Committee to Support the Rights of the Palestinian People
The Palestinian Initiative for the Promotion of Global Dialogue and Democracy-MIFTAH
Palestinian Working Woman Society for Development PWWSD

 

Svejts
Control Arms

 

Sri Lanka
Forum on Disarmament and Development

 

Tyrkiet
Worldwide Lawyers Association

 

Storbritannien (partner i F-35-programmet)
ActionAid UK
Action For Humanity
Action on Armed Violence
Amnesty International UK
Anglican Pacifist Fellowship
Bahrain Institute for Rights and Democracy (BIRD)
Bank Better
Boycott Bloody Insurance
British Arab Nursing and Midwifery Association
British Palestinian Committee
Cambridge Branch – Communist Party of Britain
Cambridge Stop the War Coalition
Cambridgeshire Keep Our NHS Public
Campaign Against Arms Trade
Campaign against Misrepresentation in Public Affairs, Information and the News (CAMPAIN)
Campaign for Nuclear Disarmament
Coal Action Network
Common Wealth
Conflict and Environment Observatory
Council for Arab-British Understanding
Cuba Solidarity Campaign
Embrace the Middle East
FairSquare
ForcesWatch
Gaza Genocide Emergency Committee (Glasgow)
Glasgow Palestine Human Rights Campaign
Global Justice Now
Global Legal Action Network
Health Workers 4 Palestine
Independent Catholic News
International Centre for Justice for Palestinians
International Solidarity Movement Scotland
The Iona Community
Jewish Network for Palestine
Merseyside Pax Christi
National Justice and Peace Network, England and Wales
Omega Research Foundation
Palestine Action
Palestine House
Palestine Solidarity Campaign
Pax Christi England and Wales
The Peace and Justice Project
Richmond & Kingston Palestine Solidarity Campaign
Sabeel-Kairos UK
Saferworld
Scientists for Global Responsibility (SGR)
Scotland Against Criminalising Communities
Shadow World Investigations
Thanet 4 Palestine
Tipping Point UK
United Tech and Allied Workers
War on Want
Women in Black Edinburgh
Women in Black London
Workers for a Free Palestine

 

USA (hovedpartner i F-35 programmet)
Action Corps
American Friends Service Committee
Amnesty International USA
Art Forces
Association for Investment in Popular Action Committees
Austin For Palestine Coalition
Center for Civilians in Conflict (CIVIC)
Center for Constitutional Rights
Doctors Against Genocide
Episcopal Peace Fellowship Palestine Israel Network
Fellowship of Reconciliation
Friends of Sabeel North America (FOSNA)
Global Centre for the Responsibility to Protect (GCR2P)
Global Ministries of the Christian Church (Disciples of Christ) and United Church of Christ
Green Mountain Solidarity With Palestine
Green Mountain Veterans For Peace
Honor the Earth
Indiana Center for Middle East Peace
KinderUSA
Madison-Rafah Sister City Project
The Middle East Children’s Alliance for Peace
National Lawyers Guild- Palestine Sub Committee
New Mexico Jews for a Free Palestine
A New Policy
Nonviolence International
Palestine Justice Network of the Presbyterian Church (U.S.A.)
Palestinian Youth Movement
Peace Action
People’s Arms Embargo
RepresentUS New Mexico
Safe Skies Clean Water Wisconsin
Santa Fe Democratic Socialists of America
Security in Context
Showing Up for Racial Justice (SURJ) Northern New Mexico chapter
Tech Justice Law Project
USA Palestine Mental Health Network
Vermont and New Hampshire Chapter of the National Lawyers Guild
Will Miller Social Justice Lecture Series
WESPAC Foundation, Inc.

 

Østrig
Yante – Youth, Art, and Levant

 

Internationalt
Al-Haq Europe
Cairo Institute for Human Rights Studies
Center for Civilians in Conflict (CIVIC)
Emergent Justice Collective
Human Rights Watch
International Coalition to Stop Genocide in Palestine
Oxfam International
Pax Christi International
United Methodists for Kairos Response (UMKR)
War Resisters’ International
Women’s International League for Peace and Freedom
World BEYOND War

 

 

 

single.php
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com