I dagbladet Nordjyske fra 16. juni 2021 førte kommunens miljøafdeling sig frem under overskriften: “Kom bare med skidtet: Mors vil være et center for forurenet jord”. Baggrunden var, at Kingo Recycling Mors havde fået en miljøgodkendelse til jordrensning. Nu var grunden lagt til et nyt erhvervsfremstød i Venstre-kommunen. De havde bare glemt Murphys lov: ”Alt der kan gå galt, vil gå galt”.

af Frans Mattesen

Læsetid: 8 minutter

 

Den 25. januar 2024 kom der et notat fra Morsø Kommunes miljøafdeling på baggrund af Nordic Waste-skandalen i julemåneden 2023. Hensigten var at berolige folk – her er der skam styr på tingene. I notatet beskrives det, at det lokale jordrensningsfirma Kingo Recycling behandler jord på følgende måde: Forurenet jord opbevares på etablerede pladser med fast belægning. Neddækning efter senest 3 dage. Og senest fire uger efter udlægning i terræn, er der permanent asfaltbelægning oven på.

 

19. februar kl. 20.00 sender TV2 dokumentar-programmet ”Operation X” om de 450.000 m3 jord, som er blevet kørt til Falkendal i Gribskov Kommune.

Skibe på stribe

Idyllen bristede et halvt år efter. I juni 2024 anløber skibe på stribe havnen i Nykøbing Mors. Skibene kom fra Køge Havn. Jorden læsses på en karavane af lastbiler og bliver kørt til firmaet Kingo Recycling på Præstbrovej. Men lokale borgere begynder at undre sig over, at olielugt hang i luften de dage skibene var i havn.

 

Formanden for Miljø- og Teknikudvalget beroligede øens borgere: Det er godkendt jord, der kommer. Det er det, vi kalder for “lettere forurenet jord”, og det er fuldstændig den samme jord som det, der ligger i alle vores græsplæner, betroede Meiner Nørgaard, Danmarksdemokraterne, læserne af det digitale medie KunMors (11. juni 2024). Det fastholdt han i flere måneder, selv om hans eget miljøtilsyn godt vidste, at det ikke var sandt.

 

Omkring 1. august sætter Kingo Recycling hælene i. En stikprøvekontrol fik virksomheden til at standse al yderligere sejlads af jord fra Køge. Hidtil var 26.000 tons jord landet fra Køge, hvor de 16.000 tons var placeret i terræn på jordrensningsfirmaets matrikel. Jordprøverne viste, at jorden var langt mere forurenet end de jordanalyser, som Køge Kommune havde modtaget fra Scanfield og indrapporteret i det officielle jordweb.dk. Scanfield er firmaet, der videresælger jorden til Kingo Recycling.

 

Men hvorfor ville Kingo Recycling oprindeligt overhovedet modtage forurenet jord fra Scanfield i Køge?

 

Guldæg til millioner

Forretningsplanen var, at Morsø Kommune med miljøgodkendelsen havde serveret et guldæg til mange millioner. Ifølge miljøgodkendelsen fra 8. juli 2021 omfatter terrænreguleringen et areal på 33.000 m² med jordlag på op til 5,7 meter. Det samlede volumen af jord vil være ca. 75.000 m³.

 

I miljøgodkendelsen til jordbehandlings-anlæg, bilag 5, tillader kommunen, at Kingo Recycling må anvende forurenet jord med et indhold af olier (C20-C30) på højst 900 mg pr. kg tørstof til terrænregulering. Til støjvolden tillader de 1800 mg. Lettere forurenet jord må højst indeholde 300 mg!

 

På jævnt dansk: Kingo må altså tilføre henholdsvis tre og seks gange så højt et indhold af olie i jorden, som er tilladt i såkaldt ’lettere forurenet jord’. Det samme gælder for tungmetaller som bly, cadmium, kobber og nikkel. Kingo Recycling kan således indkassere betaling for oprensning af kraftig forurenet jord, droppe rensning og smide jorden i terræn og støjvold. Jordbranchens pendant til Take the Money and Run med kunstneren Jens Haaning…

 

Jord fra olie- og benzinlager

Det var overraskende og chokerende for alle på Mors, at et jordrensningsfirma havde kommunal tilladelse til at udlægge kraftig forurenet jord i terræn. Kommunalpolitikerne vidste det ikke. Den 75 siders lange Miljøgodkendelsen gled igennem i 2021 på et møde i Teknik- og Miljøudvalget, som et orienteringspunkt fra forvaltningen… Og mange borgere havde en berettiget forventning om at et jordrensningsfirma brugte kræfter på at rense jord – og ikke lægge det ud i terræn.

 

I en pressemeddelelse 23. september erkender kommunen, at jorden er mere forurenet end forventet og tilladt i den ellers ”gavmilde” miljøgodkendelse. Kingo Recyclings nye 218 jordprøver viste, at de 206 overskrider virksomhedens miljøgodkendelse og har en større forureningsgrad end Scanfield-papirerne oplyste.

 

Ergo: jorden udlagt i terræn var ulovligt placeret.

 

Den 2. oktober afslører KunMors, at Enhedslisten Morsø har gravet frem, hvor jorden oprindeligt kommer fra: En lille ø, Redmolen, i Københavns Nordhavn, men som nu hedder Nordø. Der har i perioden fra 1920 til 1980’erne ligget et BP-depot på øen, der var importlager for olieprodukter og oplag af svær fuelolie. Fra 2020 har PFA været bygherre på et stort byggeri dér.

 

By & Havn fik afsat de opgravede 170.000 tons kraftigt forurenet jord – de 40.000 tons endte på jordrensningsfirmaet Scanfields 5 ha store plads på Køge Havn. De øvrige 130.000 endte hos forskellige jordaktører, ja et større parti jord blev sågar sejlet til Belgien!

 

Bag lukkede døre

I oktober fik Kingo Recycling travlt. Meget travlt. Dels skulle der laves en såkaldt ”jordhandlingsplan”, som beskriver hvordan den forurenede jord skal oprenses og håndteres. Og dels skulle de lave en ny aftale med Scanfield om hvad der skulle ske med jorden. Og hvad med økonomien i hele jordhandlen? Den leverede vare var en anden end aftalt.

 

Vi ved, at jorden blev flyttet til et befæstet areal inden årsskiftet for at undgå forurening, men vi ved ikke noget om, hvad den økonomiske aftale indeholder. Hvor mange millioner har det kostet Scanfield, at Kingo beholdt den – endnu mere – forurenede jord? Og hvilken dialog har de haft om det prekære problem, at jordprøverne ikke var retvisende?

 

En del af aftalen blev også at Kingo Silkeborg accepterede at modtage de sidste 8.000 tons jord fra Redmolen, som stadig lå i Køge Havn.

 

1000 lastbiler dagligt

Behovet for at komme af med overskudsjord er enormt – millioner af kubikmeter årligt på landsplan. Der findes ingen præcise opgørelser over, hvor meget jord, der flyttes i Danmark.

 

Miljøstyrelsen opgjorde i 2017 mængden af jord til ca. 6. mio. ton, men den totale mængde jord må forventes at være markant højere i dag. Vejledninger og statistikker fra Miljøstyrelsen anslår, at der er tale om mindst 15 millioner ton (ifølge DR-journalister). Det svarer til over tusind lastbilkørsler hver eneste dag.

 

En perlerække af skandaler

Medierne har især efter udsendelsen TV2-udsendelsen ”Den Sorte Svane” omtalt en perlerække af jordskandalerne.

 

Miljøanalytiker Benny Østerø, der gik under navnet ”tryllekunstneren” i TV2-dokumentaren, har fiflet med jordprøver og ført Roskilde Kommune bag lyset i forbindelse med et rækkehusbyggeri i Ågerup.

 

Samme Benny Østerø har været involveret med forfalskede miljørapporter fra nedrivningen af det gamle rådhus i Farum. Ifølge TV2 er der er tale om to forskellige former for svindel. Enten er rapporterne opdigtede eller også er der ændret i værdierne i de laboratorieanalyser, som laboratorierne rent faktisk har lavet af de materialer, som Benny Østerø har sendt ind.

 

Et andet eksempel: I de skjulte optagelser fortæller Martin Odgaard (fra den aarhusianske byggegigant 1927 Estate), at han havde hyret rockeren Fasar Abrar Raja og hans firma BAM-Byg til at skille sig af med forurenet jord fra et byggeprojekt i Vallensbæk. Holbæk Kommune har vurderet, at der i alt blev kørt omkring 12.000 ton jord til mosen i Undløse.

 

Og endnu et: Vognmandsfirmaet Peter E. Nielsen har i årevis kørt byggeaffald og forurenet jord ud på sjællandske marker i både Faxe og Køge Kommune. Og Eurofins VBM Laboratoriet har i efteråret politianmeldt vognmanden for at forfalske deres analyser. 16 af 35 jordprøver viste forurening eller alvorlig forurening af den jord et ægtepar skulle modtage på deres mark i Tessebølle. Men i de analysesvar, ægteparret modtog, var jorden ren. De 16 forurenede prøver var blevet ændret.

 

Perlerækken er lang. Og det vil fortsætte…

 

Hul igennem

I næste uge rammer TV2s ”Operation X” nok forsiderne med deres dokumentar om de 450.000 m3 jord, som er blevet kørt til Falkendal i Gribskov Kommune. Her har kommunen ikke haft styr på karakteren eller omfanget af den deponerede jord, og kommunen har flere afgørelser i planklagenævnet imod sig – her er ikke tale om såkaldt jordforbedring (når man ser bort fra de øverste 0,5 m), men et egentligt depot med jord mv.

 

 

§20-spørgsmål vil blive rettet mod miljøminister Heunicke. Og mon ikke han vil henvise til de to ministerielle arbejdsgrupper, der pt. arbejder med forslag til at stramme og skærpe lovgivningen? Især jordsagen på Mors udløste at kommunen og borgmester Marie Stærke fra Køge – via KL – fik hul igennem til miljøminister Magnus Heunicke for at få lukket de store huller i den 25 år gamle jordhåndteringsbekendtgørelse. Forslagene kommer senere i år.

 

”Tillidsbaseret system”

I dag har vi ingen overblik over hvordan jordtransporterne sker på tværs af kommuner og landsdele. Det udgør en meget nærværende og potentiel risiko forurening af overfladevand, grundvand og jord.

 

Der er et kæmpe behov for at revurdere den hidtidige håndtering af overskudsjord.

 

Forhåbentlig går Enhedslisten skridtet videre og peger på et opgør med den nuværende håndtering af overskuds jord. Der er brug for en kraftig opstramning af jordflytningsbekendtgørelsen, men opgaven skal også væk fra miljøtilsynet i kommunerne. Dels er de ofte alt for tæt på aktørerne og dels har de ikke de nødvendige muskler til at løse myndighedsopgaven. Det sidste gælder især i de mange mindre kommuner.

 

Én af forklaringerne på problemerne i jordhåndteringen er det ”tillidsbaserede system”, som har udspillet sin rolle. Frem over må vognmænd certificeres. Og det må ikke være f.eks. entreprenøren selv, der tager jordprøver – det skal selvfølgelig være et akkrediteret firma.

 

En hjørnesten i et nyt system kunne være regionale jorddepoter/opsamlingsanlæg, som administreres af affaldsselskaberne. Det ville stække det frie marked på jordområdet.

single.php
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com