Den kapitalistiske økonomi skal nok skabe grøn vækst. Når kapitalisterne jager højere profit, fører det automatisk til teknologisk innovation, og ved hjælp af snilde teknologier vil profitstyring og bæredygtighed gå op i en højere enhed.Dét budskab har vi i forskellige varianter måttet høre igen og igen fra politikere fra Liberal Alliance til SF. Kun Enhedslisten fremturer med, at bæredygtighed og demokratisk organisering af produktionen i praksis er to sider af samme sag. End ikke Alternativet ønsker at gøre op med profitstyringen for at stoppe rovdriften på kloden: Vi skal bare lægge særlig vægt på at stimulere de små, bæredygtige iværksættere lidt ekstra…

af SAPs Forretningsudvalg

De seneste ugers afdækning af den såkaldte VW-skandale demonstrerer på grummeste vis, hvor håbløst langt fra virkeligheden disse drømmerier befinder sig. For ikke nok med, at bilindustrien åbenlyst og målbevidst arbejder for løbende at udvide mængden af biltrafik så meget, at effekten af de lavere udledninger af drivhusgasser og andre miljøskadelige stoffer pr. km bliver undermineret: Nu viser det sig, at en af deres vigtigste anvendelser af ”snilde teknologier” i dieselbiler har været viet det ædle formål at snyde NOx-måleapparaterne, så man har kunnet svine langt, langt mere end påstået! En snedig software har kunnet spotte ”testsituationer” – og har så automatisk koblet et ekstra filter på til lejligheden. ”Keine hexerei, nur behändichheit”, som det måske hedder dernede.

Og formentlig var det ikke bare VW, der snød med tallene. Den halvoffentlige tyske miljøorganisation Deutche Umwelthilfe har i uafhængige undersøgelser fået dokumenteret, at forureningen fra tyske dieselbiler typisk ligger 700 procent over de tilladte grænseværdier, og har stærke indicier for, at BMW og Mercedes også snyder… Og hvem ved, hvordan det ser ud i andre lande?

En stat må ha’ kontrol
Hvis vi holder os lidt i venstre side af det politiske billede, finder vi politikere, der ikke helt blindt stoler på de profitdrevne virksomheder, men mener, at en passende mængde regler og kontrol fra den borgerlige stat, eller endnu bedre EU, kan løse problemerne.

Også her burde den aktuelle sag være en øjenåbner: Deutche Umwelthilfe har første gang fremlagt dokumentation for snyderiet for 8 år siden. I 2011 gjorde de på et møde med miljøministeren specifikt opmærksom på VW’s mistænkelige målinger… Ikke desto mindre skete der absolut intet som helst, før myndighederne i USA (sjovt nok lige samtidig med debatten om koncernernes øgede rettigheder på tværs af kontinenterne i den nye frihandelsaftale, TTIP) fandt det for godt at afsløre sagen.

Og skulle man så fæste sin lid til EU, den overnationale bureaukratstat, kan man notere sig, at alene VW har 43 ansatte lobbyister med et årligt budget på 25 mio. til det ene formål at forme EUs bilpolitik. (Hvis man altså stoler på de oplysninger, koncernen selv har givet til EUs ”gennemsigtighedsregister”…). Og at der er ganske mange, rent politiske, indicier for, at EU er totalt i lommen på bilindustrien.

Forbrydelse og straf
Meget tyder på, at i hvert fald VW vil få en hård straf for skandalen. Allerede denne torsdag – altså efter kun et par ugers tøven(!) – blev der af tysk politi foretaget en ransagning af VWs kontorer, så man er helt sikker på at få skovlen under evt. højtplacerede ansvarlige…

Og bøder og erstatningsansvar forventes i øjeblikket at skulle koste koncernen hele 350 mia. kr.  Det vil i givet fald være næsten halvdelen af de 750 mia. kr., som VW ellers har lagt til side af sine profitter – til nye investeringer i de kommende 4-5 år…

Det bliver sørme hårdt! Men nok ikke hårdere, end at nogenlunde de samme koncerndirektører og ejere fortsat vil være drivende i den kapitalistiske snildes bæredygtige vækst også i de kommende år. På nogenlunde samme måde.

SAPs forretningsudvalg, den 10. oktober 2015

single.php
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com