8. juli blev der afsagt dom over seks Uber-chauffører, der stod tiltalt for overtrædelse af taxiloven. Dommen lød på bøder fra 2000 til 6000 kroner.

af Svend Vestergaard Jensen

De dømte har anket dommen, og selskabet Uber vil uden tvivl bruge perioden frem til en ny retssag til yderligere at underminere taxakørsel. Politiet ser dog dommen som retningsgivende for, at Ubers kørsel fortsat er ulovlig.

Der er i forvejen gået lang tid fra Trafikstyrelsens anmeldelse i november 2014 til i dag. Københavns Politi begyndte først at stoppe og sigte nogle af Uber-chaufførerne i slutningen af 2015. Aktioner fra taxachauffører og vognmænd gjorde, at politiet måtte lægge stilen om. Uber følger ikke de krav, der stilles til vognmænd, chauffører og køretøjer. Selskabet kører i strid med taxiloven med alt, hvad dette indebærer.

Hvad der fremtræder som deleøkonomi, fællestransport – ja, sågar "grøn økonomi" – er i sit væsen udbytning. En virksomhed som Uber skaber ikke noget selv, men opnår store profitter ved at snylte på en allerede eksisterende infrastruktur. De arbejdende – Uber-chaufførerne – fremtræder som uafhængige freelancere. De er ikke uafhængige. De arbejder på en speciel måde, der skal maksimere udbyttet for ejerne af app´en, af platformen. Chaufførerne har ingen indflydelse, hverken individuelt eller kollektivt. Kun Ubers ejere og programmørerne har indsigt i udbytningsprocessen.

Store økonomiske interesser
Det er ikke tilfældigt, at store multinationale selskaber som Goldman Sachs køber store aktieposter i Uber. Det samme har Google og det kinesiske Baidu gjort. For nogle uger siden skød en saudiarabisk fond 23,3 milliarder i Uber. Det medførte, at en ledende medarbejder fra Saudi Arabian Public Investment Fund nu har en plads i Ubers bestyrelse. Denne investering er en af de første fra denne fond, som blev oprettet med olieindtægter. Fonden har en formue på 13.200 milliarder kroner eller cirka dobbelt så meget som Norges oliefond.

Det amerikansk baserede Uber International CV, som er Ubers internationale hovedselskab, ligger i Holland, hvor der er særlig gunstige skatteregler for multinationale selskaber. Uber International CV er registeret i Holland, men har hovedkvarter på Bermuda.

Ryanair på fire hjul
Arbejderpartierne i Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune har højlydt protesteret over Ubers fremfærd i kommunen. Kommunen fik pillet gadefestivalen Distortion ud af puljen af de aktører, der havde søgt kommunen om økonomisk støtte til deres arrangementer. Distortion løb af staben i den første uge af juni. Det skyldtes, at festivalen havde indgået et partnerskab med Uber. Partierne på Rådhuset stiller som betingelse for, at festivalen næste år får tilskud, at kommunen ikke optræder som sponsor sammen med Uber på festivalens hjemmeside.

Tal viser, hvad såvel kommunen som chaufførernes faglige organisation, 3F, er oppe imod. Den 1. januar 2014 var der registeret 2.002 taxier i Hovedstadsområdet. I dag er der 1.884. Årsagen må være, at der rundt i landet kører cirka 1.700 Uber-biler rundt – ikke mindst i København, hvor denne sociale dumping af taxachauffører og vognmænd giver unfair konkurrence.

Arbejderpartierne på Rådhuset har sikret et bredere flertal i kampen mod Uber, og som led i yderligere social dumping har man indført et forbud mod, at kommunens over 40.000 ansatte i embeds medfør benytter Uber. Politikerne på Rådhuset ser samme tendens her, som når de er på vagt over for økonomisk underbud i kommunale bygge- og anlægsprojekter.

Ind på banen
Men er den nye teknologi på dette felt helt uacceptabel? Det drejer sig om at kæmpe for at anvende det rigtige indhold i teknologien. Der er flere steder dannet kooperativer blandt chauffører, der får opbakning fra fagforeninger. For eksempel har 800 taxachauffører i den amerikanske by Denver lavet et kooperativ. Det vil sige, at alternativer kan være platformskooperativer, der ejes og drives af dem, der skaber værdien.

I Folketinget synes der nu flertal for at bekæmpe piratvirksomheden – påvirket især af retsafgørelsen. Senere på året skal en ny taxilov diskuteres og vedtages. Kravene til taxabranchen er, at den lever op til loven om taxakørsel, som indbefatter, at bilerne er indregisteret til erhvervskørsel, forsikring, uddannelse, beskatning og andet. Uber-balladen har sat problemet på dagsordenen. Ikke kun i retssalen, men også på gader og stræder. I retten blev Uber-chaufførerne dømt til at følge taxaloven. I udarbejdelse af den ny taxalov må chaufførernes faglige organisation, 3F, med som aktiv medspiller.

 

single.php
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com