Læsetid: 3 minutter
Udtalelsen lyder:
Amager Øst afdeling opfordrer HB til at pålægge Folketingsgruppen at trække sig fra ”Aftale om en styrket indsats mod antisemitisme”.
Forfølgelse, chikane, trusler og overfald rettet mod jøder er fuldstændig uacceptable, ligesom hadforbrydelser imod enhver anden person og gruppe skal bekæmpes effektivt.
Af aftaleteksten fremgår det, at ”Uanset hvilken holdning man måtte have til konflikten i Mellemøsten, må det aldrig blive en undskyldning for at gøre hverdagen utryg for jøder i Danmark eller udnyttes til at sætte spørgsmålstegn ved staten Israels eksistensberettigelse”. Amager Øst afdeling tager med denne opfordring ikke stilling til, hvorvidt staten Israel har en eksistensberettigelse, men tager alene stilling for retten til at mene hvad som helst om staten Israel.
Det fremgår desuden, at ”… politiet i særlige tilfælde kan aktivere en landsdækkende strafskærpelse i op til 6 måneder med mulighed for forlængelse”… og at ”Strafskærpelsen vil ligeledes kunne aktiveres i afgrænsede geografiske zoner (strafskærpelseszoner) forud for en forestående begivenhed, f.eks. et bestemt optog, større religiøst møde eller andet arrangement, hvis politiet konkret vurderer, at det forventes, at en sådan begivenhed vil medføre en ekstraordinær stigning i hadforbrydelser”.
For det tredje vælger vi – ud af flere særdeles kritisable elementer, bl.a. tildelingen af forskningsmidler til en pro-israelsk organisation – at kritisere aftalen for, at den udpeger meget afgrænsede grupper i befolkningen til at være prioriterede målgrupper for en ny undervisningsindsats, nemlig henholdsvis gymnasieelever ”der er bosiddende i socialt udsatte områder… (og senere) …fra familier med lav husstandsindkomst…”.
Endelig omtaler aftalen “den nye antisemitisme”, hvor antisemitisme genereres ud fra en foragt for staten Israel, samt i antisemitisme på online platforme, herunder sociale medier”.
Vi finder de fremhævede aspekter af aftalen uforenelige med Enhedslistens tilslutning til ytrings- og forsamlingsfrihed, herunder til retten til at have forskellige holdninger til staten Israel, forskellige opfattelser af årsager til antisemitisme og retten til at foragte staten Israel uden dermed at være antisemit og uden dermed at bidrage til hadforbrydelser.
Der er delte meninger om, hvordan aftalen skal tolkes, herunder om adskillelsen af den dømmende og udførende magt, som det fremgår af citatet af aftaletekstens bemyndigelser til politiet.
Ifølge aftalen har Enhedslisten forpligtet sig til ”at stemme for den lovgivning, der er nødvendig for at udmønte denne aftale”. Således har Folketingsgruppen forlods forpligtet sig til at stemme for lovgivning, uden at kende indholdet. Alene denne bestemmelse kan begrunde, at vi træder ud af aftalen, så vi kan stemme for og imod de udmøntninger af aftalen, som vi måtte ønske.
Vi forholder os udelukkende til udvalgte dele af aftalens ordlyd, som vi finder uforenelige med Enhedslistens grundlag og opfattelse af antisemitisme, og som vi finder relevante for, at Folketingsgruppen skal træde ud af aftalen.