Pres fra aktivister har hindret et olietankskib med 300.000 tønder militært flybrændstof til Israel i at lægge til i Spanien og Gibraltar. Olien er til brug i det israelske luftvåbens F16- og F35-jetfly som en del af landets folkemordsangreb på Gaza.

af Michael Arria

Læsetid: 4 minutter

Skibet  ”Santorini ” skulle lægge til i Gibraltar den 30. juli, men stoppede ikke og sejler i øjeblikket mod nordøst i Middelhavet.

 

Det er uklart, om det manglende anløb var forbundet med protesterne. Gibraltar bekræftede, at fartøjet bad om at lægge til, og en embedsmand fortalte avisen Gibraltar Chronicle, at der ikke blev ydet nogen tjenester til tankskibet. Regeringen siger, at beslutningen om at fortsætte blev truffet af selskabet.

 

Indsatsen for at blokere for at skibet lægger til kaj er en del af No Harbor for Genocide-kampagnen. Den er lanceret af en koalition af grupper, herunder Progressive International, Disrupt Power, Palestinian Institute for Public Diplomacy, Valero out of Corpus, Arab Group for the Protection of Nature og BDS National Committee.

 

Koalitionen har i en offentlig erklæring opfordret stater med havne i Middelhavet til at hindre fartøjer med militært brændstof til Israel i at lægge til kaj – i overensstemmelse med juridiske forpligtelser til at forhindre folkedrab og andre internationale forbrydelser.

 

”Israel krænker alvorligt grundlæggende principper i international ret i Palæstina, herunder sker der etnisk udrensning og folkedrab, hvilket udgør en forbrydelse mod international fred og sikkerhed”, hed det.

 

”I strid med juridisk bindende ordrer fra Den Internationale Domstol fortsætter Israel sin nådesløse massakre på det palæstinensiske folk.”

 

I sidste uge skrev en gruppe britiske parlamentsmedlemmer til den britiske udenrigsminister David Lammy og Gibraltars regeringschef Fabian Picardo.

 

”Det er afgørende at forhindre Gibraltars faciliteter i medskyld i Israels brud på international lov”, skrev de i brevet. ”Titusindvis af palæstinensere er blevet dræbt i Israels angreb.”

 

Protester i Spanien har allerede hindret tankskibet i at lægge til i havnen i Algeciras. Skibet skal lægge til kaj på Cypern senere på måneden, men her har landets aktivistgrupper også tilsluttet sig kampagnen for at blokere skibet.

 

Samtidig har en koalition af Italiens palæstinensiske solidaritetsgrupper tilsluttet sig kampagnen ved at udsende opslag og ved at kræve, at kystmyndighederne afslører, om skibet har anmodet om at lægge til i italienske havne. Italien er den tredjestørste eksportør af våben til Israel.

 

”De italienske gruppers krav er klart: Vores have og vores havne skal ikke plettes af vores palæstinensiske søskendes blod”, sagde en aktivist fra gruppen IN.Palestina til Mondoweiss.

 

Amerikanske protester mod levering af flybrændstof

Skibet ”Santorini” blev lastet på Bill Greehey-raffinaderiet i Corpus Christi, Texas, med olie fra Valero Energy Corp, baseret i San Antonio. Valero leverer brændstof flere end 7.000 steder i USA og Europa.

 

Salo Zelermyer, advokat og vicedirektør i Valero for føderale anliggender, var en af gæsterne hos ​​formand i Repræsentanternes Hus Mike Johnson (R-LA) ved den israelske premierminister Benjamin Netanyahus nylige tale til den amerikanske kongres. Valero står for en politisk aktionskomité, der bidrog med 532.500 $ til republikanske kandidater i 2022. Komiteen har allerede brugt 387.500 $ på valget i 2024, hvoraf størstedelen går til GOP-kandidater.

 

I maj offentliggjorde det uafhængige forskningsnetværk Centre for Research on Multinational Corporations (SOMO) en rapport, der opfordrede virksomheder til at stoppe med at forsyne Israel med flybrændstof og anbefalede en embargo mod den praksis. Her citeres specifikt Valeros forbindelse til det igangværende overgreb.

 

”Mange troværdige kilder har dokumenteret forbrydelser under international lov begået af Israel i forbindelse med dets igangværende militærkampagne i Gaza,” lød det fra SOMO.

 

“Disse inkluderer vilkårlige angreb, der fører til massive tab af civile liv, målretning mod civil infrastruktur og andre handlinger, der udgør krigsforbrydelser. Flere kilder, herunder Amnesty International, Human Rights Watch og FN’s menneskerettighedseksperter, har dokumenteret vilkårlige angreb fra luften, som er resulteret i katastrofale civile ofre.”

 

SOMO-rapporten påpegede også, at ledelsen i ​​sådanne virksomheder risikerer juridiske konsekvenser ved at medvirke til israelske grusomheder.

 

”Hvorvidt virksomheder og ledere, der er involveret i at levere flybrændstof til Israel, kan pådrage sig juridisk ansvar for krigsforbrydelser i Gaza, afhænger af, om deres adfærd har en væsentlig indvirkning på de israelske væbnede styrkers forbrydelser, og om virksomheden eller dets ledende medarbejdere ved eller burde have vidst, at deres adfærd har en rimelig sandsynlighed for at bidrage til forbrydelserne,” understregedes det i rapporten.

 

I april samledes en gruppe aktivister uden for Valeros hovedkvarter for at protestere mod firmaets forbindelse til Israels igangværende folkedrab. ”Ikke en øre, ikke en krone mere. Ikke flere penge til Israels forbrydelser,” råbte de.

 

”Vores organisering i Texas startede, da at vi fandt ud af, at Valero Energy Corporation her fra San Antonio har kontrakt med Forsvarsministeriet om at forsyne Israel med omkring 300.000 tønder militært brændstof hver anden måned,” sagde Haithem El-Zabri, palæstinensisk-amerikansk aktivist og medlem af Valero ud af Corpus til Mondoweiss. ”Ved at levere dette militære brændstof, som den israelske hær er afhængig af til sine F16- og F35-jetjagere og Merkava-tanke, der bomber Gaza i dette øjeblik, har Valero gjort sig direkte medskyldig i dette folkedrab. Vi opfordrer alle amerikanere medsamvittighed til at protestere mod denne medvirken og til at kræve, at Valero øjeblikkeligt opsiger denne kontrakt, med mindre de vil udsætter sig for offentlig skændsel og juridiske konsekvenser.”

 

”Den brede offentlighed er ret uvidende om, at Valero direkte muliggør forbrydelser mod menneskeheden, og vi forventer, at Valero må mødese både en PR-katastrofe og en retssag,” sagde El-Zabri. ”Valero er også skyldig i betydelige miljøskader i Den Mexicanske Golf, og vi samarbejder med vores indfødte allierede såvel som med miljøaktivister for at stoppe denne vanhelligelse af hellige landområder og af vores Moder Jord. Vi vil bruge alle til rådighed stående midler for at kræve et stop for dette og for at holde alle de virksomheder, der bidrager til folkedrabet, ansvarlige.”

 

Oversat af Anne Haarlev fra  Mondoweiss, 5. august 2024

single.php
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com