RELATEREDE ARTIKLER

Hvad Oktober 1917 kom til at betyde Fra Oktober til i dag Revolution på familiefronten Brød, sex og verdenskrig Seksuelle relationer og klassekamp Opstanden, der bragte tre århundreders zar-styre til fald Sådan blev scenen sat for en revolution Ernst Thälmann og den tyske kommunismes tragedie Trotskij på banen Marshallhjælpen – hvad gik den ud på? I Ukraine hyldes jødemordere Påskeoprøret i Irland 1916 Rosa Luxemburg i vores tid Michael Löwy diskuterer Pave Frans´ hyrdebrev, økosocialismen og enheden på venstrefløjen i Europa Det kommunistiske Partis Manifest Clara Zetkins kamp for enhedsfronten Hvorfor er Putin bange for Trotskij? Nyfundne dokumenter bekræfter stalinismens blodige rolle under den spanske borgerkrig ”Vort blod har samme farve!” Kapitalismens verdenskrig og kampen imod den Ernest Mandel og den marxistiske teori om bureaukratiet Arbejderenhed og feminisme på Kominterns kongres Da verden gik amok The Spirit of '45 Rådsdemokrati vs. parlamentarisme Dannelsen af Fjerde Internationale Ingen fredelig vej til socialisme Da Galgebakken sagde nej til huslejestigninger Den spanske borgerkrig sat i rammer Historien om en revolutionær Nogle få bemærkninger om regeringsspørgsmålet Danske jøder evakueret Rosa Luxemburg – en ørn Aktivisten Poul Møller – nu hædret med både medalje og orden Den »svenske revolution« i 1917 ”Man må aldrig give op” De gemte børn Ny Marx-biografi falder på et tørt sted En snak over en kasse efterladte papirer Hvad er Socialdemokratiet? Jagten på den historiske Lenin Karl Marx og Første Internationale Er marxismen ansvarlig for stalinismen? Islam og demokrati Fascismens Italien En fabriksarbejders livshistorie Revolutionen i Tønder 1918-19 Revolutionær, reformistisk og stalinistisk politik Perspektiver for Palæstina Internationalens nødvendighed Var PET-oplysninger årsag til attentat? SAP og det politiske politi Kommission med skyklapper Kommissionen der brugte 10 år Reaktion eller revolution Revolution i Tyskland Der er slået en revne. Lad os gøre den bredere »Mere plads i dag til en anti-kapitalistisk venstrefløj end dengang« Alliancen mellem arbejdere og studerende er afgørende Intelligent slubbert på visit Den røde terror Den hvide terror Borgerkrigens tunge arv Stalinismen, nazismen og det daglige folkemord Den rensende revisionismes diskrete charme Natur på kunstudstilling Kampen om æstetikken eller Æstetikkens kamp Lys midt i mørket Socialistisk kunst? Kurdiske filmdage En hyldest til Pete Seeger Frida kan stadig nås En socialistisk kunst? Har kunsten en rolle i samfundsforandringer? Revolutionens og arkitekturens Paris "Den mest surrealistiske" Krigen var morderen - retfærdigheden var offeret Kapitalismen er ond – så op af biografsæderne! ”Jeg er en ’reje’ i Danmark” Springsteens ”Born in the USA” fylder 25 år En grotesk provinshistorie Blekingegadebanden og myterne Kunst og revolution For en uafhængig revolutionær kunst

TILMELD SI NYHEDSBREV

læs mere om: Historie | Kultur

18.02.17 | Svend Vestergaard Jensen

Tip en ven      |    Print  

Rusland 1917: Revolution i børnehøjde

Jeg går rundt i et par boghandler for at finde en bog til et af mine børnebørn. Kigger på adskillige, der uden tvivl vil blive godt modtaget. Men denne gang må det gerne være en lidt mere radikal af slagsen. Jeg leder forgæves. Måske de radikale, socialistiske børnebøger kun bliver lavet i perioder med bevægelser, aktioner - ja, revolutioner.

Og det minder mig selv om, at vi er i 100-året for den russiske revolution, hvor der var forandringer på alle livets områder - altså også børnelitteratur, tegninger og andre materialer for børn og af børn.

Børnene skulle jo også vindes for revolutionen og ikke mindst lære at læse, så de kunne bidrage til det nye samfunds opbygning. Og samtidig skulle titusinder af børn, der var blevet forældreløse gennem verdenskrigen, borgerkrigen og alt hvad disse havde af konsekvenser, have en så god opvækst og socialisering, som det var muligt i det nye samfund.

Lær at læse
Også børnelitteratur og kunst var en del af denne omvæltning. Opfordring til at revolutionere måden, man illustrerer børnebøger på, var den nye udfordring. Børnene måtte og skulle forholde sig til den nye virkelighed. Alt blev udfordret. Som en skribent, L. Kormtjij skrev i partiavisen Pravda i 1918: "Bourgeoisiet kendte børnebøgernes kraft og brugte den til at styrke deres egen magt. Vi kæmper, og vi dør, men inden vi drukner i vores eget blod, må vi vriste disse våben fra fjendens hænder."

Det var i begyndelsen af borgerkrigen - efter oktoberrevolutionen i 1917, hvor adskillige landes hære invaderede for sammen med de hvide styrker at bekæmpe det nye revolutionære samfund. Ideen var så at afskaffe fantasi-litteratur og illustrationer, fordi de blev set som borgerlige og uhjælpsomme for revolutionen. Men kombinationen af alvor og humor var til stede i børnekunsten og litteraturen efter 1917-revolutionen. Samtidig med propagandaen for socialismen hjalp det med til, at børnene lærte det, som deres forældre, hvis de var så heldige at have nogle, ikke kunne – nemlig at læse. Det var jo afgørende for, at det nye samfund kunne opbygges med et ganske andet indhold end det gamle.

Børnebøgerne blev billigt produceret og smukt illustreret. De blev trykt litografisk på billigt papir og derefter foldet og sammenhæftet til 10-15 sider lange paperbacks.

Laboratorium
Den marxistiske kulturteoretiker Walter Benjamin skrev efter et besøg i Rusland i 1927: "Hver tanke, hver dag, hvert liv ligger her som på et laboratoriebord". Det var Benjamins ord for at beskrive skiftet i den måde, man efter revolutionen illustrerede børnebøger. Eksempelvis blev illustrationerne til "Rød hals" udført af Natan Altman, som var teaterdesigner og cubo-futuristisk billedhugger. Altmans figurative stregtegninger blev lagt over kantede abstrakte former. Revolutionerende dengang i 1920.

Nu om stunder er russiske kunstnere fra dengang, som Kazimir Malevich og El Lissitzkij, kendte i den internationale kunstverden, som nogle af modernismens store fædre. Deres værker er samleobjekter for museer for moderne kunst. Selv uden at kende til deres politiske baggrund fascineres folk af den radikalitet og brud med den da hidtidige malerkunst, som deres kunst og arbejder udgjorde i samtiden. På museerne gives der dog sjældent udtryk for deres aktive del i den russiske revolution før og efter 1917.

Former
El Lissitzkij gik endnu længere end Natan Altman. I værket "Om to kvadrater: En suprematistisk saga om to kvadrater i seks konstruktioner", improviserede han over moderne russiske avantgarde-eksperimenter ved at låne Malevichs ”Sort kvadrat”. I sagaen slutter det sorte kvadrat sig til det røde kvadrat, som repræsenterer kommunismen. Sammen tager de på en dialektisk rejse i rummet. De to flade former styrter til jorden og forsager ødelæggelse i tre dimensioner, som en abstrakt beskrivelse af revolutionen. Revolutionen, der skaber en ny verden med kommunismens farve - rødt.

Bøgernes format blev også udsat for revolutionerende eksperimenter. Illustrationer var trykt som en filmrulle, som børn blev opfordret til selv at klippe ud og arbejde videre på i en eller anden form. Kunstneren Vera Ermolajeva var en af pionererne inden for nonobjektiv kunst, suprematisme og konstruktivisme. I 1918 grundlagde hun det første sovjetiske børnebogsforlag, Segodnia.

Hun og hendes kollegaer arbejdede med basale materialer, flade perspektiver og forvrængede proportioner og skabte på den måde en forbindelse mellem førrevolutionær avantgarde-kunst, gamle russiske sagn og revolutionens nye kunstneriske virkelighed.

Per dekret
Vera Ermolajevas illustrationer og andre arbejder var betydningsfulde, men hendes historie endte tragisk som alt andet senere, da den stalinistiske kontrarevolution indtog scenen. I 1934 blev hun arresteret for "antisovjetiske aktiviteter" og sendt til en arbejdslejr i Kasakhstan. Her blev hun skudt i 1937. Hun er for nylig blevet hædret af en række russiske kvinder, blandt andet Pussy Riot. Kvinderne har grundlagt Vera Ermolajevas Fond for feministisk samtidskunst. Formålet er at støtte kvindelige kunstnere.

Det herskende bureaukratiske diktaturs eneste kunstretning var nu den socialistiske realisme eller socialrealisme. Alle andre retninger med forskellige -ismer - var nu væk. Alle progressive retninger og sammenslutninger blev opløst. Hvis ikke af sig selv, så per dekret. Disse former, disse kunststrømninger, var flydende på tværs af grænserne langt før Første Verdenskrig, før revolutionen og efter revolutionen. Indtil bureaukratiet blev konsolideret og sejrede og formulerede doktrinen "socialisme i et land" - som nu var "grænsen", der var lukket og satte effektiv en stopper for friheden - også indenfor kunst.

Russeren Kandinsky er vel den kendteste kunstner fra den tid. Han var aktiv i Rusland, arbejdede sammen med mange andre i deres -ismer på tværs på grænserne. Han var blandt andet med i det tyske Bauhaus, som nazisterne lukkede, så snart de kom til magten i 1933. Bauhaus var en tysk højskole for design og anvendt arkitektur. Længere ovre østpå var der også lukket land på det eksperimenterende område. Såvel nazister som stalinister havde gjort - ubevidst - fælles front. Som Lev Trotskij en gang sagde, så han dem som "åndelige tvillinger", selvom de handlede ud fra hvert deres samfundssystem.

Inspiration
Nonobjektivisme, konstruktivisme, suprematisme, surrealisme - alle disse ismer, som havde været vigtige fra revolutionen til begyndelsen af 1930erne i opblomstringen af det nye sovjetiske samfunds børneillustrationer, blev nu set som skadelige for sovjetstaten med Stalin som dens symbol. Censur og kontrol med udgivelse blev intens. Eksempelvis var El Lissitzkijs jiddisch-sprogede bog "Det eneste barn" en af de første bøger, der blev destrueret efter indførelsen af statslig censur af de russiske jøders sprog.

Nogle af børnebogsillustratorerne forsvandt i undertrykkelse i Sovjetunionen. Andre lykkedes det at emigrere til udlandet. Andre tilpassede deres arbejde til den stalinistiske orden. Trods alt dette levede ånden fra sovjetiske børnebogseksperimenter videre og har inspireret andre.

Jeg ledte forgæves efter radikal børnelitteratur – en kritisk børnebog, men den er der måske. Jeg købte en anden, der sikkert bliver læst. Hvad kan vi gøre for at starte en udvikling i gang, så også de mindre får deres portion af venstreorienteret læsning? Inspiration fra perioden, som beskrevet ovenfor er der i hvert fald.

 

 

Tip en ven      |    Print  

SAP'S KOMMENTAR - UGE 26

En ny parlamentarisk taktik for Enhedslisten?

Frem mod valget i 2011 var en af Enhedslistens paroler, at partiet ville ”trække socialdemokraterne til venstre”. På trods af at Enhedslisten fik det bedste valg for venstrefløjen i mange årtier, var det dog svært at se effekten af forsøget på at ”trække” i S. Tvært imod gennemførte Thorning-regeringerne en grundlæggende borgerlig politik, der øgede uligheden, videreførte de borgerlige regeringers økonomiske politik, solgte DONG, angreb lærerne og meget andet. Læs hele kommentaren >>

Iglesias genvalgt på Podemos-kongres

Den spanske venstrefløjs-bevægelse Podemos har afholdt sin anden kongres efter heftige interne uoverensstemmelser og skuffelsen fra det seneste parlamentsvalg. Dave Kellaway fra det britiske Socialist Resistance kommenterer kongressens resultater.

Frankrig efter regionalvalget

Pierre Rousset og Francois, begge fremtrædende ledere af det franske Nye Antikapitalistiske Parti (NPA) tegner et dystert billede af situationen i Frankrig, hvor Front National fik det bedste valgresultat nogensinde, næsten 7 millioner stemmer. Samtidig har nedgangen i kampe og mobiliseringer ændret styrkeforholdene og svækket den yderste venstrefløj, som fik et elendigt valgresultat. Det er afslutningen på en politisk cyklus, skriver de i International Viewpoint.

PKKs ideologiske udvikling

Fra stalinistisk larve til libertær sommerfugl? Er det et udtryk for den ideologiske ændring, som er foregået hos PKK under Öcalans ledelse? Alex de Jong prøver at svare i en længere analyse af den kurdiske frihedsbevægelses historie frem til i dag.

Flest i fængsel

USA har flere mennesker i fængel end noget andet land. Som historien har vist, har venstrefløjen altid spillet en afgørende rolle, når det er lykkedes at vinde en sejr i kampen mod uretfærdighederne i retssystemet. Nu er det tid til at tage denne kamp igen, skriver Heather Ann Thompson i tidsskriftet Against the Current (USA).

Strejke blandt arbejderne i theplantagerne i Vestbengalen

En sammenslutning 23 fagforeninger i Teral, Dooars og Darjeeling havde succes med at strejke for at få hævet minimumlønnen.