RELATEREDE ARTIKLER

SDs nye principprogram Post Danmark - resultatet af statslig misregimente Lille sejr midt i en humanitær katastrofe Regeringen blæser til vandkamp Den sidste olie (fra Nordsøen…) For de rige og formuende (2) ”New Public Management” – eller ”Regnedrengenes Amokløb” For de rige og formuende DF´s vælgere er ordentlige mennesker! Fattigdomsgrænsen er kun toppen af isbjerget Hvem betaler, når Løkke ryster posen? Welcome to Denmark Finansloven er en tillidserklæring til regeringen De rige svin slap igen alt for let Dansk Folkeparti og den danske højrepopulisme Recepten til S og SF Winter is coming Nytårshilsen fra en anden planet Landsdækkende aktionsdag 2. oktober Optøjer afspejler sociale problemer Permanent ophold bliver nemmere Fortryder, men lægger linjen Enhedslistens rolle under en S-R-SF-regering Slut med point på kærlighed SRSF-regeringen og klimaet En antibureaukratisk regering? S og SF på afveje i Fair Løsning 2020 Fagforeningsfolk vil stille krav til en rød regering Om SF's højredrejning og fremgang Fem års mobilisering baner vejen for ny regering Kommunale 3F’ere kræver rød regering Kampen for holdbare industriarbejdspladser Mail-gate: Næste offer bliver vel tyngdeloven Velkommen til veltilpassede udlændinge Profitstyringen af energiforsyningen skal stoppes I clinch med systemet Hvem skal betale? Etniske mindretal får pisk Vi holder sammen på Danmark S-SF og klimavisionerne Rejs krav om behovsstyret produktion Dyrere og dårligere post i vente Fattigdommen vokser Når Helle og Villy overtager krisen Socialdemokratiet – et sikkert kort?

TILMELD SI NYHEDSBREV

læs mere om: Dansk politik

28.02.16 | Svend Vestergaard Jensen

Tip en ven      |    Print  

"Platforms"-kapitalisme: Sammenhold mod Uber

Med blokader og gadekampe har taxachauffører i store dele af verden været i aktion mod Uber, det nye ”tilbud” inden for persontransport. Ubers forretning handler om at tilbyde billig kørsel og bringe taxabranchen ud i en situation, hvor taxachauffører må reagere og gøre modstand.

Taxachauffører, Socialistisk Information har snakket med på holdepladser i København, er alle mod Uber, og siger samstemmende, at dette pirattaxa-selskab skal væk på grund af den måde, de arbejder på og undergraver hele taxabranchen. Politikerne må frem på banen og lovgive, siger chaufførerne.

Aktioner rundt om i Europa og verden har været udbredt. I slutningen af januar fandt en stor trafikblokade sted i Paris. Her var vreden hos taxachaufførerne flydt over, da de mere og mere havde kunnet iagttage Uber operere frit i byen uden den ellers påbudte taxa-licens, der udstedes af staten. I andre lande kræves Uber forbudt. I Nevada i USA er der allerede forbud mod Uber. I Portland, Oregon og San Antonio, Texas, har driften af piratselskabet været indstillet, mens krav for forbud blev behandlet af domstolene. I Sydkorea og Belgien er Uber forbudt. I Rio de Janeiro i Brasilien, hvor de Olympiske Lege skal afholdes til sommer. Her er der nu et forbud mod Uber, så de mange gæster til legene må bruge byens regulære taxaer og de kollektive transportmidler.

Samme vilkår
Uber tillader bilejere uden nogen form for licens at tjene penge på at køre med kunder, som har brug for en taxa. Ved at installere en app på sin smartphone kan den, der skal bruge taxakørsel, bestille en køretur fra sin GPS-placering, og når turen er slut, foregår betalingen automatisk gennem app´en. Den private bilejer, der er koblet på, kører kunden billigt og tjener selv lidt. Og en del af pengene går til app´ens ejer, som er en udenlandsk virksomhed.

Taxachauffører, som SI har snakket med, kommer med enslydende budskab: "Vi er ikke imod, at et firma forsøger sig med taxa-transport, men betingelserne skal være de samme. Vi skal vise vores kørekort frem i forruden. Det koster 1500 kroner, hvis vi ikke har det fremme. Noget sådant har Uber-bilerne ikke. Ligesom der ingen krav er til Uber-bilernes standard. De har heller ingen erhvervsforsikring. Ingen krav til Uber om taxameter. Ingen krav om erhvervskørekort, som vi skal have, og som skal fornyes hvert femte år".

Lovgivningen for taxa-kørsel betyder, at lønnen er efter gældende overenskomst. Ligesom der skal tilbageholdes skat af medarbejdernes løn. Loven og overenskomsten indbefatter feriepenge, forsikring af passagererne, taxaerne skal være tilmeldt et kørselskontor samt mange andre forhold, som skal sikre, at såvel chauffører som kunder kører under ordnede forhold.

I samråd
Uber følger ikke den lovgivning, der er gældende inden for persontransport, inden for taxa-branchen, og derfor er det strafbart. Men der er i Danmark ikke skredet politisk ind over for det relativt nye fænomen. Dog har politiet foreløbig sigtet 24 Uber-chauffører.

Justitsminister Søren Pind er kaldt i samråd af Dansk Folkeparti og af Socialdemokraterne. Flere partier i Folketinget er uden tvivl delte på spørgsmålet. Liberalt Alternativs Joakim B. Olsen har hilst Uber velkommen i Danmark, som en vigtig fornyelse inden for taxa-branchen. Dog ikke uden lidt oprør i baglandet. I Hillerød Kommune meldte byrådsmedlem, Kim Hendry, sig ud af partiet i protest mod partiets holdning til Uber. Han kunne ikke støtte LAs holdning til en taxa-kørsel, der ikke er lovlig. Som han sagde til Frederiksborg Amts Avis (17.2): "Sørg for at liberaliseringen er gennemført inden brugen af Uber, som i dag ikke overholder gældende lovgivning for persontransport mod betaling". Samme dagblad kunne få dage senere oplyse, at Uber ikke bare er i København, men vokser i retning af Nordsjælland. Mere end 40 procent af de vognmænd, som svarede i en undersøgelse, oplever stor konkurrence fra Uber, især i weekenden. Undersøgelsen blev gennemført af taxaselskabet 4x48 TaxiNord, som i januar har spurgt sine 300 vognmænd, om de mærker øget konkurrence fra Uber.

Underbyder
Uber-chaufførerne har ingen lønmodtagerrettigheder, såsom retten til ferie, pension, løn under sygdom, barsel, arbejdsmiljø med videre. Der fremtræder heller ingen arbejdsgivere. Når de normale taxachauffører udkonkurreres, er der intet tilbage af disse rettigheder. Der er samme tendens inden for andre brancher - også via samme "app-kapitalisme"-model.

Langsomt vokser der et nyt socialt lag op under den organiserede arbejderklasse - prækariatet, der går fra det ene løsarbejderjob til det andet og underbyder den organiserede arbejdskraft. Konsekvenserne kan blive afvikling af tålelige arbejdsforhold, og kan sprede sig fra arbejdet til alle områder af livet, så det ikke er undtagelsen, men reglen. Den digitale teknologi er her nøglen til nye fremvoksende forretningsområder som Uber, hvor private bilejere stiller op som chauffører. De firmaer, som har udviklet og ejer den til formålet relevante app, tjener et beløb på hver transaktion, på kontakten mellem en chauffør/bilejer og en kunde.

Fordi teknologien kan bruges til at sætte masser af mennesker i forbindelse med hinanden på sekunder og med et meget begrænset omkostningsniveau og arbejdsindsats, er der muligheder for store profitter. Der handler ikke bare om små iværksættere med en smart ide, men om at kapitalen søger derhen, hvor profit kan skabes, og hvor faste jobs og forpligtigelser erstattes med en ny klasse, et nyt lag af daglejere, der underbyder hinanden på et globalt marked.

Store kapitalinteresser
Uber blev grundlagt i 2009 i USA. Selskabet er ifølge magasinet Bloomberg Markets vurderet til 62,5 mia. dollars - over 400 mia. kroner. Selskabet er til stede i over 300 byer i 58 lande. Goldman Sachs, Google og Qatar Investment Authority er blandt dem, der har skudt kapital i Uber med forventning om store profitter.

Noget lignende gælder fænomener som Airbnb - international værelsesudlejning, hvor private tilbyder logi, som alternativ til hotelophold. Mange andre nye virksomheder er i vækst ved at udnytte de nye digitale platformes muligheder - en "platform-kapitalisme".

Denne relativt nye platformskapitalisme er i fuld gang med at gennemføre angreb på arbejderbevægelsens opnåede resultater. Vejen er banet for yderligere deregulering af arbejdsmarkedet. Ikke underligt, at neoliberale politikere synes rigtig godt om det.

Københavnske taxachauffører gennemførte aktioner lørdag den 13. februar. De vil fortsætte kampen mod Uber:

"Uber er der fortsat, men nu er det nok. Det er ikke brug for dette piratselskab, der underminerer vores forhold og betaler ikke skat. De skal stoppes nu."

 

Tip en ven      |    Print  

SAP'S KOMMENTAR - UGE 26

En ny parlamentarisk taktik for Enhedslisten?

Frem mod valget i 2011 var en af Enhedslistens paroler, at partiet ville ”trække socialdemokraterne til venstre”. På trods af at Enhedslisten fik det bedste valg for venstrefløjen i mange årtier, var det dog svært at se effekten af forsøget på at ”trække” i S. Tvært imod gennemførte Thorning-regeringerne en grundlæggende borgerlig politik, der øgede uligheden, videreførte de borgerlige regeringers økonomiske politik, solgte DONG, angreb lærerne og meget andet. Læs hele kommentaren >>

Iglesias genvalgt på Podemos-kongres

Den spanske venstrefløjs-bevægelse Podemos har afholdt sin anden kongres efter heftige interne uoverensstemmelser og skuffelsen fra det seneste parlamentsvalg. Dave Kellaway fra det britiske Socialist Resistance kommenterer kongressens resultater.

Frankrig efter regionalvalget

Pierre Rousset og Francois, begge fremtrædende ledere af det franske Nye Antikapitalistiske Parti (NPA) tegner et dystert billede af situationen i Frankrig, hvor Front National fik det bedste valgresultat nogensinde, næsten 7 millioner stemmer. Samtidig har nedgangen i kampe og mobiliseringer ændret styrkeforholdene og svækket den yderste venstrefløj, som fik et elendigt valgresultat. Det er afslutningen på en politisk cyklus, skriver de i International Viewpoint.

PKKs ideologiske udvikling

Fra stalinistisk larve til libertær sommerfugl? Er det et udtryk for den ideologiske ændring, som er foregået hos PKK under Öcalans ledelse? Alex de Jong prøver at svare i en længere analyse af den kurdiske frihedsbevægelses historie frem til i dag.

Flest i fængsel

USA har flere mennesker i fængel end noget andet land. Som historien har vist, har venstrefløjen altid spillet en afgørende rolle, når det er lykkedes at vinde en sejr i kampen mod uretfærdighederne i retssystemet. Nu er det tid til at tage denne kamp igen, skriver Heather Ann Thompson i tidsskriftet Against the Current (USA).

Strejke blandt arbejderne i theplantagerne i Vestbengalen

En sammenslutning 23 fagforeninger i Teral, Dooars og Darjeeling havde succes med at strejke for at få hævet minimumlønnen.