Tema: Trafik

“Det er ikke nok. Det er ikke nok,” råbte skoleeleverne til Lars Løkke, da han i fredags gjorde rede for alle de initiativer, regeringen har sat i gang for at fremme den grønne omstilling. De unge tror ikke på Løkke, også selvom de nok ikke havde læst regeringens dugfriske infrastrukturplan, der bl.a. indeholder en udbygning af vejnettet med 450 km, og som kun i begrænset omfang tager fat på vejtrafikkens mange udfordringer.


19.
marts
2019
Læst: 83 gange.

Det er nødvendigt, at vejtrafikken også bidrager til den grønne omstilling. Det kan ikke længere ignoreres, selv om regeringen og de fleste partier prøver på det. Gradvis stigende benzinpriser er et præcist instrument til både at gøre noget ved klimabelastningen, mindske trængslen på vejene og få flere til stige om til miljøvenlige transportmidler.


28.
februar
2019
Læst: 129 gange.

Trængslen og forureningen i byerne har flere steder nået et sådant omfang, at der skal tages utraditionelle midler i brug. Ét af dem er gratis bustrafik. Et fornuftigt tiltag, der dog ikke kan stå alene, men kræver flere samtidige investeringer. Der er mange pro & contra – her til lands hæfter politikerne sig mest ved contra.


18.
februar
2019
Læst: 168 gange.

Valget nærmer sig, og nu tømmer partierne skufferne for ideer og forslag, så de kan kapre nye vælgere. Det meste er genbrug. Ingen visioner, intet vovemod. Miljø- og klimahensyn er næsten fraværende. Heller ikke denne gang tager regeringens hovedstadsudspil eller Socialdemokratiets infrastrukturplan klimaudfordringerne alvorligt.


4.
februar
2019
Læst: 214 gange.

Om noget er buschaufførernes arbejdsvilkår et billede på, hvad politikernes og arbejdsmarkedets krav om fleksibilitet betyder for det enkelte menneske og dets tilværelse. Den højt besungne fleksibilitet går udover de ansattes værdighed og helbred, og er en konsekvens af de evindelige forandringer. Men nu siger chaufførerne “Tryk for Stop”.


28.
november
2018
Læst: 301 gange.

Det gærer i DSB. Lokomotivførerne nedlægger arbejdet i protest mod ledelsens gentagne angreb på arbejdsforholdene og mod den gradvise tilpasning til markedsvilkårene. De ansatte og de rejsende betaler prisen for liberalisternes ideologiske felttog.


17.
november
2018
Læst: 336 gange.

København skal have en ny bydel – Lynetteholmen. Byggejord er der ikke meget af, så hvad gør en smart borgmester og en statsminister med et vigende vælgerkorps? Placerer den ude i vandet og kombinerer den med en dæmning til sikring mod fremtidige højvands-stigninger. Det hele lanceres med, at det koster skatteyderne cirka nul kroner.


21.
oktober
2018
Læst: 596 gange.

Virkningen af nedsættelsen af bilafgifterne begynder nu at kunne mærkes. DSB taber passagerer til de billigere biler. Resultatet er øget forurening og mere trængsel. DSB’s forringede økonomi giver færre afgange og dårligere service. Transportministeren mener ikke, han skal tage hensyn til klimaet; han skal blot få trafikken til at glide.


7.
oktober
2018
Læst: 742 gange.

I disse dage behandler Arbejdsretten en større sag om, hvorvidt DSB som statslig virksomhed kan indmelde sig i den private arbejdsgiverforening DI (Dansk Industri). På overfladen er det en rent fagretslig sag om, hvordan løn- og arbejdsvilkår vil være i fremtiden for ca. 3.000 ansatte. Men under overfladen ligger også den politiske kamp om fremtiden for DSB: Frasalg og privatisering eller demokratisk kontrol og prioritering af togdriften i Danmark.


9.
september
2018
Læst: 8690 gange.

Folketinget har opgivet målsætningen om, at halvdelen af den fremtidige vækst i trafikken skal ske i den kollektive trafik. I stedet er det bilerne, der satses på. De passer også bedre den til borgerlige ideologi. En ny trafikplan fra Transportministeriet skruer kraftigt ned for de kollektive ambitioner, og de togrejsende skal indstille sig på, at det fremover bliver mere besværligt.


18.
april
2018
Læst: 711 gange.
category.php